Aceite para publicação ^
Helena P. Melo, António João Cruz, Sara Valadas, António Candeias, "Annunciation or Adoration? The workshop practice and the hesitations of a Portuguese Mannerist painter revealed by infrared reflectography", Archaeological and Anthropological Sciences
Helena P. Melo, Sara Valadas, António João Cruz, Ana Margarida Cardoso, Catarina Miguel, Ana Manhita, Yiğit Zafer Helvacı, Cristina Dias, António Candeias, "Italian influence in a Portuguese Mannerist painting (part I): a new palette with original orange and green pigments", Studies in Conservation, https://doi.org/10.1080/00393630.2022.2133917
Helena P. Melo, António João Cruz, Sara Valadas, Ana Margarida Cardoso, Yiğit Zafer Helvacı, António Candeias, "Italian influence in a Portuguese Mannerist painting (part II): a matter of image or a matter of technique?", Studies in Conservation, https://doi.org/10.1080/00393630.2022.2119726
António João Cruz, João Freitas Coroado, Agnès Le Gac, Catarina Miguel, Maria Luísa Carvalho, "
Caracterização material da escultura de Nossa Senhora de Fátima", in João Freitas Coroado, Marco Daniel Duarte (ed.),
Estudo Científico da Escultura de Nossa Senhora do Rosário de Fátima, Santuário de Fátima, Fátima, 2017, ISBN 978-989-8418-10-4, pp. 98-127
+
Maria Aguiar, Ana Calvo Manuel, António João Cruz, "
As Academias e as suas implicações na representação da figura humana por Aurélia de Sousa", in Maria João Neto, Marize Malta (ed.),
Coleções de Arte em Portugal e Brasil nos Séculos XIX e XX. As Academias de Belas-Artes do Rio de Janeiro, de Lisboa e do Porto, 1816-1836: Ensino, Artistas, Mecenas e Coleções, Caleidoscópio, Casal de Cambra, 2016, ISBN 978-989-658-428-3, pp. 225-234
+
José Mendes, António João Cruz, António José Candeias, José Mirão, "
Os azuis na pintura de Nuno Gonçalves", in Begoña Farré Torras (ed.),
IV Congresso de História da Arte Portuguesa, Lisboa, Associação Portuguesa de Historiadores da Arte, 2014, ISBN 978-989-20-4815-4, pp. 225-231
+
Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, António Candeias, José Mirão, Ana Margarida Cardoso, Maria José Oliveira, Sara Valadas, "
Problems of analysis by FTIR of calcium sulphate-based preparatory layers: the case of a group of 16th century Portuguese paintings",
Archaeometry, 56(3), 2014, pp. 513-526, doi:10.1111/arcm.12026
+
Luís Urbano Afonso, António João Cruz, Débora Matos, "
"O livro de como se fazem as cores" or a medieval Portuguese text on the colours for illumination: a review", in Ricardo Cordoba (ed.),
Craft Treatises and Handbooks. The Dissemination of Technical Knowledge in the Middle Ages, Turnhout, Brepols Publishers, 2013, ISBN 978-2-503-54439-7, pp. 93-105
+
Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, António Candeias, José Mirão, Ana Margarida Cardoso, Sara Valadas, "
Os estratos preparatórios nas obras do pintor eborense Francisco João (act. 1563-1595)", in Vítor Serrão, Vanessa Antunes, Ana Isabel Seruya (ed.),
As Preparações na Pintura Portuguesa. Séculos XV e XVI, Lisboa, Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, 2013, ISBN 978-989-96236-2-0, pp. 143-153
+
José Mendes, António João Cruz, Maria Luísa Carvalho, António José Candeias, José Mirão, "
As preparações das pinturas atribuídas a Nuno Gonçalves", in Vítor Serrão, Vanessa Antunes, Ana Isabel Seruya (ed.),
As Preparações na Pintura Portuguesa. Séculos XV e XVI, Lisboa, Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, 2013, ISBN 978-989-96236-2-0, pp. 107-114
+
Ana Calvo, Sonia Santos, Margarita San Andrés, Maria João Sousa, António João Cruz, "
Del Mediterráneo al Atlántico: algunas consideraciones sobre las preparaciones de la pintura sobre tabla en la península ibérica", in Vítor Serrão, Vanessa Antunes, Ana Isabel Seruya (ed.),
As Preparações na Pintura Portuguesa. Séculos XV e XVI, Lisboa, Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, 2013, ISBN 978-989-96236-2-0, pp. 95-106
+
Carolina Barata, António João Cruz, Fernando Tavares Rocha, "
Sobre os materiais utilizados na talha da época barroca do Noroeste de Portugal – primeiros resultados", in Gonçalo Vasconcelos e Sousa, Eduarda Vieira (ed.),
Actas do I Encontro Luso-Brasileiro de Conservação e Restauro, Porto, CITAR, 2012, pp. 40-50
+
Ana Cudell, António João Cruz, Ana Martins, Jorgelina Carballo, Ana Calvo, Sandra Saraiva, "
Materials and painting processes of Pedro Cabrita Reis: the artist’s memory versus materials analysis", in S. Eyb-Green, J. H. Townsend, M. Clarke, J. Nadolny, S. Kroustallis (ed.),
The Artist's Process. Technology and Interpretation, London, Archetype Publications, 2012, ISBN 978-1904982739, pp. 212-214
+
Carolina Barata, António João Cruz, Jorgelina Carballo, João Coroado, Maria Eduarda Araújo, "
Ground layers in Portuguese Baroque polychrome wooden sculptures: analytical results versus documentary sources", in S. Eyb-Green, J. H. Townsend, M. Clarke, J. Nadolny, S. Kroustallis (ed.),
The Artist's Process. Technology and Interpretation, London, Archetype Publications, 2012, ISBN 978-1904982739, pp. 200-201
+
Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, Jana Sanyova, António Candeias, José Mirão, Sara Valadas, "
Regraxar or glazing: aspects of this technique in a group of Portuguese paintings attributed to Francisco João (active 1563–95)", S. Eyb-Green, J. H. Townsend, M. Clarke, J. Nadolny, S. Kroustallis (ed.),
The Artist's Process. Technology and Interpretation, London, Archetype Publications, 2012, ISBN 978-1904982739, pp. 195-197
+
Helena Pinheiro de Melo, Jana Sanyova, António João Cruz, "
An unusual glazing technique on a Portuguese panel painting from the second half of the 16th century: materials, technique and reconstructions", in Janet Bridgland (ed.),
Preprints of the ICOM-CC 16th Triennial Conference, Lisbon, ICOM, 2011, ISBN 9789899752221, paper 0105
+
Sónia Barros dos Santos, António João Cruz, "
Green pigments: tradition and modernity in painting according to Portuguese 19th century technical literature", in A. Macchia, E. Greco, B. A. Chiarandà, N. Barbabietola (ed.),
YOCOCU. Contribute and Role of Youth in Conservation of Cultural Heritage, Rome, Italian Association of Conservation Scientist, 2011, ISBN 978-88-97484-01-1, pp. 307-318
+
Ana Cudell, Patrícia Moreira, Margarida Rossi, Ana Martins, Jorgelina Carballo, Manuela Pintado, Ana Calvo, António João Cruz, "
Problemas de conservación en pintura contemporánea: estudio de dos pinturas de Pedro Cabrita Reis con contaminación por microorganismos", in
Conservación de Arte Contemporáneo. 11ª Jornada, Madrid, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2010, ISBN 978-84-8026-430-3, pp. 271-282
+
Patrícia Monteiro, António João Cruz, "
Breve Tratado de Iluminação composto por um religioso da ordem de Cristo",
in Luís Urbano Afonso (ed.),
The Materials of the Image. As Matérias da Imagem, Lisboa, Cátedra de Estudos Sefarditas «Alberto Benveniste» da Universidade de Lisboa, 2010, ISBN 978-989-8465-00-9, pp. 237-286
+
Paula M. Gonçalves, João Pires, Ana P. Carvalho, Maria Helena Mendonça, António João Cruz, "
Theory vs practice: synthesis of red lead following ancient recipes",
in Luís Urbano Afonso (ed.),
The Materials of the Image. As Matérias da Imagem, Lisboa, Cátedra de Estudos Sefarditas «Alberto Benveniste» da Universidade de Lisboa, 2010, ISBN 978-989-8465-00-9, pp. 201-210
+
Paula M. Gonçalves, João Pires, Ana P. Carvalho, Maria Helena Mendonça, António João Cruz, "
Theory vs practice: synthesis of white lead following ancient recipes",
in Luís Urbano Afonso (ed.),
The Materials of the Image. As Matérias da Imagem, Lisboa, Cátedra de Estudos Sefarditas «Alberto Benveniste» da Universidade de Lisboa, 2010, ISBN 978-989-8465-00-9, pp. 185-200
+
António João Cruz, Patrícia Monteiro, "
Sobre um tratado inédito de pintura da primeira metade do século XVII: o 'Breve Tratado de Iluminação', composto por um religioso da Ordem de Cristo",
in Luís Urbano Afonso (ed.),
The Materials of the Image. As Matérias da Imagem, Lisboa, Cátedra de Estudos Sefarditas «Alberto Benveniste» da Universidade de Lisboa, 2010, ISBN 978-989-8465-00-9, pp. 147-169
+
Maria Cunha Matos Lopes Pinto Leão Aguiar, António João Cruz, Ana Maria Calvo Manuel, Jorgelina Carballo Martinez, "
Pintura em cartão no início do séc. XX em Portugal: Aurélia de Sousa, uma artista esquecida num tempo de mudanças técnicas", in M. E. S. Carrasco, R. L. Romero, M. A. C. Díaz-Tendero, J. C. C. García (ed.),
VIII Congreso Ibérico de Arqueometría. Actas, Teruel, Seminario de Arqueología y Etnología Turolense, 2010, ISBN 978-84-8854938-9, pp. 113-122
+
António Santos Silva, Patrícia Adriano, Ana Magalhães, João Pires, Ana Carvalho, António João Cruz, José Mirão, António Candeias, "
Characterization of historical mortars from Alentejo’s religious buildings",
International Journal of Architectural Heritage,
4(2), 2010, pp. 138-154, doi:10.1080/15583050903046322
+
Ana Cudell, Jorgelina Carballo, António João Cruz, Ana Martins, Ana Calvo, Sandra Saraiva, "
Conservation of a contemporary painting. Scientific analysis and intervention on a neorealist painting by Júlio Pomar", in
Art d’Aujourd’hui – Patrimoine de Demain. Conservation et Restauration des Oeuvres Contemporaines, Paris, SFIIC, 2009, ISBN 2-905430-16-8, pp. 330-331
+
Sónia Barros dos Santos, António João Cruz, "
Traditional and modern blue pigments in Portuguese 19th century technical literature", in Andrea Macchia, Ernesto Borrelli, Luigi Campanella (org.),
YOCOCU 2008. Youth in Conservation of Cultural Heritage. Proceedings, Rome, Italian Association of Conservation Scientists – Italian Society of Chemistry, 2009, ISBN 978-88-86208-59-8, pp. 44-50
+
António João Cruz, João Pires, Ana Paula Carvalho, Manuela Brotas de Carvalho, "
Utilização de materiais adsorventes na prevenção da alteração dos objectos metálicos expostos em museus – O caso do chumbo", in Armando Coelho Ferreira da Silva, Paula Menino Homem (org.),
Ligas Metálicas. Investigação e Conservação, Porto, Faculdade de Letras da Universidade do Porto, 2008, ISBN 978-972-8932-22-0, pp. 91-105
+
Publicações sobre a história de Viseu e outros temas mais ou menos relacionados estão disponíveis numa específica página da internet (http://viseu.ciarte.pt)