Colaborações
Adriano, Patrícia
Afonso, Luís Urbano
Aguiar, Maria
Andrejkovicová, S.
Araújo, Maria Eduarda
Barata, Carolina
Barros, Luciana
Brito, Ana
Cabral, João M. Peixoto
Candeias, António
Calvo, Ana
Carballo, Jorgelina
Cardoso, Ana Margarida
Carvalho, Ana Paula
Carvalho, Manuela Brotas de
Carvalho, Maria Luísa
Coroado, João
Costa, Sónia
Cudell, Ana
de Groot, Emmy C.
Desterro, Maria Teresa
Dias, Cristina
Dias, Luís
Eires, Erica
Ferro, Marta
Ferreira, Elisabete
Ferreira, Maria João
Figueira, Francisca
Gonçalves, Paula M.
Helvacı, Yiğit Zafer
Lauw, Alexandra
Le Gac, Agnès
Lory, Vera
Loureiro, Leonor
Magalhães, Ana
Manhita, Ana
Martins, Ana
Matias, Maria de Lourdes
Matos, Débora
Melo, Helena Pinheiro de
Mendes, José
Mendonça, Maria Helena
Miguel, Catarina
Mirão, José
Monteiro, Patrícia
Morais, Ana Cristina Seco de
Moreira, Patrícia
Oliveira, Maria José
Pereira, Helena
Pintado, Manuela
Pires, João
Ramalho, Maria
Rego, Carla
Reguer, S.
Revez, Maria João
Ribeiro, Isabel
Rocha, Fernando
Rodrigues, Rute Massano
Rossi, Margarida
San Andrés, Margarita
Santos, Sonia
Santos, Sónia Barros dos
Sanyova, Jana
Saraiva, Sandra
Serrano, Ana
Silva, António Santos
Soares, Clara Moura
Sousa, Maria João
Teixeira, Vítor
Valadas, Sara
Adriano, Patrícia ^
António Santos Silva, Patrícia Adriano, Ana Magalhães, João Pires, Ana Carvalho, António João Cruz, José Mirão, António Candeias, "
Characterization of historical mortars from Alentejo’s religious buildings",
International Journal of Architectural Heritage,
4(2), 2010, pp. 138-154, doi:10.1080/15583050903046322
+
Afonso, Luís Urbano ^
Luís Urbano Afonso, António João Cruz, Débora Matos, "
"O livro de como se fazem as cores" or a medieval Portuguese text on the colours for illumination: a review", in Ricardo Cordoba (ed.),
Craft Treatises and Handbooks. The Dissemination of Technical Knowledge in the Middle Ages, Turnhout, Brepols Publishers, 2013, ISBN 978-2-503-54439-7, pp. 93-105
+
António João Cruz, Luís Urbano Afonso, "
On the date and contents of a Portuguese medieval technical book on illumination: O livro de como se fazem as cores",
The Medieval History Journal,
11(1), 2008, pp. 1-28, doi:10.1177/097194580701100101
+
Aguiar, Maria ^
Maria Aguiar, Ana Calvo Manuel, António João Cruz, "
As Academias e as suas implicações na representação da figura humana por Aurélia de Sousa", in Maria João Neto, Marize Malta (ed.),
Coleções de Arte em Portugal e Brasil nos Séculos XIX e XX. As Academias de Belas-Artes do Rio de Janeiro, de Lisboa e do Porto, 1816-1836: Ensino, Artistas, Mecenas e Coleções, Caleidoscópio, Casal de Cambra, 2016, ISBN 978-989-658-428-3, pp. 225-234
+
Maria Cunha Matos Lopes Pinto Leão Aguiar, António João Cruz, Ana Maria Calvo Manuel, Jorgelina Carballo Martinez, "
Pintura em cartão no início do séc. XX em Portugal: Aurélia de Sousa, uma artista esquecida num tempo de mudanças técnicas", in M. E. S. Carrasco, R. L. Romero, M. A. C. Díaz-Tendero, J. C. C. García (ed.),
VIII Congreso Ibérico de Arqueometría. Actas, Teruel, Seminario de Arqueología y Etnología Turolense, 2010, ISBN 978-84-8854938-9, pp. 113-122
+
Andrejkovicová, S. ^
C. Barata, F. Rocha, A. J. Cruz, S. Andrejkovicová, S. Reguer, "
Synchrotron X-ray diffraction of bole layers from Portuguese gilded baroque retables",
Applied Clay Science,
116–117, 2015, pp. 39-45, doi:10.1016/j.clay.2015.08.012
+
Araújo, Maria Eduarda ^
Carolina Barata, Jorgelina Carballo, António João Cruz, João Coroado, Maria Eduarda Araújo, Maria Helena Mendonça, "
Caracterização através de análise química da escultura portuguesa sobre madeira de produção erudita e de produção popular da época barroca",
Química Nova,
36(1), 2013, pp. 21-26, doi:10.1590/S0100-40422013000100005
+
Carolina Barata, António João Cruz, Jorgelina Carballo, João Coroado, Maria Eduarda Araújo, "
Ground layers in Portuguese Baroque polychrome wooden sculptures: analytical results versus documentary sources", in S. Eyb-Green, J. H. Townsend, M. Clarke, J. Nadolny, S. Kroustallis (ed.),
The Artist's Process. Technology and Interpretation, London, Archetype Publications, 2012, ISBN 978-1904982739, pp. 200-201
+
Carolina Barata, António João Cruz, Jorgelina Carballo, Maria Eduarda Araújo, "
The materials and techniques of polychrome baroque wooden sculpture: three works from Baião, Portugal",
International Journal of Conservation Science,
1(1), 2010, pp. 19-26
+
Carolina Barata, António João Cruz, Jorgelina Carballo,
Maria Eduarda Araújo, Vítor Teixeira, "
Forma e matéria: a escultura barroca de Santo Estêvão do Museu de Santa Maria de Lamas, Portugal",
Imagem Brasileira,
4, 2009, pp. 203-208
+
Carolina Barata, António João Cruz, Jorgelina Carballo,
Maria Eduarda Araújo, "
Os materiais e as técnicas usados numa escultura barroca, do Museu de Santa Maria de Lamas, representando São Domingos",
Conservar Património,
6, 2007, pp. 21-30, doi:10.14568/cp6_3
+
Barata, Carolina ^
C. Barata, F. Rocha, A. J. Cruz, S. Andrejkovicová, S. Reguer, "
Synchrotron X-ray diffraction of bole layers from Portuguese gilded baroque retables",
Applied Clay Science,
116–117, 2015, pp. 39-45, doi:10.1016/j.clay.2015.08.012
+
Carolina Barata, Jorgelina Carballo, António João Cruz, João Coroado, Maria Eduarda Araújo, Maria Helena Mendonça, "
Caracterização através de análise química da escultura portuguesa sobre madeira de produção erudita e de produção popular da época barroca",
Química Nova,
36(1), 2013, pp. 21-26, doi:10.1590/S0100-40422013000100005
+
Carolina Barata, António João Cruz, Fernando Tavares Rocha, "
Sobre os materiais utilizados na talha da época barroca do Noroeste de Portugal – primeiros resultados", in Gonçalo Vasconcelos e Sousa, Eduarda Vieira (ed.),
Actas do I Encontro Luso-Brasileiro de Conservação e Restauro, Porto, CITAR, 2012, pp. 40-50
+
Carolina Barata, António João Cruz, Jorgelina Carballo, João Coroado, Maria Eduarda Araújo, "
Ground layers in Portuguese Baroque polychrome wooden sculptures: analytical results versus documentary sources", in S. Eyb-Green, J. H. Townsend, M. Clarke, J. Nadolny, S. Kroustallis (ed.),
The Artist's Process. Technology and Interpretation, London, Archetype Publications, 2012, ISBN 978-1904982739, pp. 200-201
+
Carolina Barata, António João Cruz, Jorgelina Carballo, Maria Eduarda Araújo, "
The materials and techniques of polychrome baroque wooden sculpture: three works from Baião, Portugal",
International Journal of Conservation Science,
1(1), 2010, pp. 19-26
+
Carolina Barata, António João Cruz, Jorgelina Carballo,
Maria Eduarda Araújo, Vítor Teixeira, "
Forma e matéria: a escultura barroca de Santo Estêvão do Museu de Santa Maria de Lamas, Portugal",
Imagem Brasileira,
4, 2009, pp. 203-208
+
Carolina Barata, António João Cruz, Marta Ferro, "
The visible image is not always correct: the differentiation of layers by optical microscopy in samples’ cross sections",
e-Conservation,
7, 2008, pp. 21-25
+
Carolina Barata, António João Cruz, Jorgelina Carballo,
Maria Eduarda Araújo, "
Os materiais e as técnicas usados numa escultura barroca, do Museu de Santa Maria de Lamas, representando São Domingos",
Conservar Património,
6, 2007, pp. 21-30, doi:10.14568/cp6_3
+
Barros, Luciana ^
Luciana Barros, António João Cruz, Leonor Loureiro, "
Intervenção de conservação dum bordado com missangas em papel perfurado: problemas e soluções",
Conservar Património,
34, 2020, pp. 122-133, doi:10.14568/cp2018072
+
António João Cruz, Luciana Barros, Leonor Loureiro, "
Perforated cardboards: a support for embroidery used for various everyday objects in the Victorian age",
Restaurator,
40 (1), 2019, pp. 35-67, doi:10.1515/res-2018-0021
+
Brito, Ana ^
Ana Brito, Ana Calvo, António João Cruz, "
Estudo técnico da tela Efeitos de luz num armazém de Abel Salazar: um trabalho representativo da sua produção pictórica final",
ECR – Estudos de Conservação e Restauro,
6, 2014, pp. 248-274, doi:10.34618/ecr.6.7519
+
Cabral, João M. Peixoto ^
João M. Peixoto Cabral, António João Cruz, Isabel Ribeiro, "
Alguns problemas de autenticidade e datação", in
Silva Porto, 1850-1893. Exposição Comemorativa do Centenário da Sua Morte. Museu Nacional de Soares dos Reis, Lisboa, Instituto Português de Museus, 1993, ISBN 972-95775-9-5, pp. 515-527
+
João M. Peixoto Cabral, Isabel Ribeiro, António João Cruz, "
Características técnicas da pintura de Silva Porto", in
Silva Porto, 1850-1893. Exposição Comemorativa do Centenário da Sua Morte. Museu Nacional de Soares dos Reis, Lisboa, Instituto Português de Museus, 1993, ISBN 972-95775-9-5, pp. 495-514
+
João M. Peixoto Cabral, António João Cruz, "
As assinaturas e os formatos das pinturas de Silva Porto", in
Silva Porto, 1850-1893. Exposição Comemorativa do Centenário da Sua Morte. Museu Nacional de Soares dos Reis, Lisboa, Instituto Português de Museus, 1993, ISBN 972-95775-9-5, pp. 482-494
+
Calvo, Ana ^
Maria Aguiar, Ana Calvo Manuel, António João Cruz, "
As Academias e as suas implicações na representação da figura humana por Aurélia de Sousa", in Maria João Neto, Marize Malta (ed.),
Coleções de Arte em Portugal e Brasil nos Séculos XIX e XX. As Academias de Belas-Artes do Rio de Janeiro, de Lisboa e do Porto, 1816-1836: Ensino, Artistas, Mecenas e Coleções, Caleidoscópio, Casal de Cambra, 2016, ISBN 978-989-658-428-3, pp. 225-234
+
Ana Brito, Ana Calvo, António João Cruz, "
Estudo técnico da tela Efeitos de luz num armazém de Abel Salazar: um trabalho representativo da sua produção pictórica final",
ECR – Estudos de Conservação e Restauro,
6, 2014, pp. 248-274, doi:10.34618/ecr.6.7519
+
Sandra Saraiva, António João Cruz, Ana Calvo, "
Desenvolvimento de uma metodologia para a interpretação de espectros de microfluorescência de raios x dispersiva de energia (EDXRF): análise de um conjunto de pigmentos de referência e estudo da sua composição elementar",
ECR – Estudos de Conservação e Restauro,
6, 2014, pp. 115-139, doi:10.34618/ecr.6.7514
+
Maria João Sousa, António João Cruz, Ana Calvo, "
Estudo técnico e material do suporte das pinturas de Diogo Teixeira realizadas para o Mosteiro de Arouca",
ECR – Estudos de Conservação e Restauro,
6, 2014, pp. 38-59, doi:10.34618/ecr.6.7523
+
Ana Calvo, Sonia Santos, Margarita San Andrés, Maria João Sousa, António João Cruz, "
Del Mediterráneo al Atlántico: algunas consideraciones sobre las preparaciones de la pintura sobre tabla en la península ibérica", in Vítor Serrão, Vanessa Antunes, Ana Isabel Seruya (ed.),
As Preparações na Pintura Portuguesa. Séculos XV e XVI, Lisboa, Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, 2013, ISBN 978-989-96236-2-0, pp. 95-106
+
Ana Cudell, António João Cruz, Ana Martins, Jorgelina Carballo, Ana Calvo, Sandra Saraiva, "
Materials and painting processes of Pedro Cabrita Reis: the artist’s memory versus materials analysis", in S. Eyb-Green, J. H. Townsend, M. Clarke, J. Nadolny, S. Kroustallis (ed.),
The Artist's Process. Technology and Interpretation, London, Archetype Publications, 2012, ISBN 978-1904982739, pp. 212-214
+
Ana Cudell, Patrícia Moreira, Margarida Rossi, Ana Martins, Jorgelina Carballo, Manuela Pintado, Ana Calvo, António João Cruz, "
Problemas de conservación en pintura contemporánea: estudio de dos pinturas de Pedro Cabrita Reis con contaminación por microorganismos", in
Conservación de Arte Contemporáneo. 11ª Jornada, Madrid, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2010, ISBN 978-84-8026-430-3, pp. 271-282
+
Maria Cunha Matos Lopes Pinto Leão Aguiar, António João Cruz, Ana Maria Calvo Manuel, Jorgelina Carballo Martinez, "
Pintura em cartão no início do séc. XX em Portugal: Aurélia de Sousa, uma artista esquecida num tempo de mudanças técnicas", in M. E. S. Carrasco, R. L. Romero, M. A. C. Díaz-Tendero, J. C. C. García (ed.),
VIII Congreso Ibérico de Arqueometría. Actas, Teruel, Seminario de Arqueología y Etnología Turolense, 2010, ISBN 978-84-8854938-9, pp. 113-122
+
Ana Cudell, Jorgelina Carballo, António João Cruz, Ana Martins, Ana Calvo, Sandra Saraiva, "
Conservation of a contemporary painting. Scientific analysis and intervention on a neorealist painting by Júlio Pomar", in
Art d’Aujourd’hui – Patrimoine de Demain. Conservation et Restauration des Oeuvres Contemporaines, Paris, SFIIC, 2009, ISBN 2-905430-16-8, pp. 330-331
+
Candeias, António ^
Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, Sara Valadas, António Candeias, "
The drawing hand of a portuguese mannerist painter", in A. Dubois (ed.),
Alla Maniera: Technical Art History and the Meaning of Style in 15th to 17th Century Painting, Peeters Publishers, Leuven, pp. 177-187
+
Helena P. Melo, António João Cruz, Sara Valadas, Ana Margarida Cardoso, Yiğit Zafer Helvacı, António Candeias, "
Italian influence in a Portuguese Mannerist painting (part II): a matter of image or a matter of technique?",
Studies in Conservation,
68(7), 2023, pp. 747-759, doi:10.1080/00393630.2022.2119726
+
Helena P. Melo, Sara Valadas, António João Cruz, Ana Margarida Cardoso, Catarina Miguel, Ana Manhita, Yiğit Zafer Helvacı, Cristina Dias, António Candeias, "
Italian influence in a Portuguese Mannerist painting (part I): a new palette with original orange and green pigments",
Studies in Conservation,
68(7), 2023, pp. 731-746, doi:10.1080/00393630.2022.2133917
+
Helena P. Melo, António João Cruz, Sara Valadas, António Candeias, "
Annunciation or Adoration? The workshop practice and the hesitations of a Portuguese Mannerist painter revealed by infrared reflectography",
Archaeological and Anthropological Sciences,
15(4), 2023, art.º 53, doi:10.1007/s12520-023-01757-w
+
Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, Sara Valadas, Ana Margarida Cardoso, Jana Sanyova, António Candeias, "
Images in transformation: the colour and its change in a group of Portuguese paintings from the second half of the 16th century",
Color Research and Application,
47(6), 2022, pp. 1358-1371, doi:10.1002/col.22809
+
António João Cruz, Helena P. Melo, Sara Valadas, Catarina Miguel, António Candeias, "
The matter from which an orange colour is made: on the arsenic pigment used in a portuguese mannerist painting",
Heritage,
5(3), 2022, pp. 2646-2660, doi:10.3390/heritage5030138
+
H. P. Melo, Sara Valadas, António João Cruz, António Candeias, "
Charcoal or black stone? Reconstructions as a tool to study the behaviour of dry underdrawing materials within the paint structure of 16th century panel paintings",
Heritage Science,
10, 2022, art.º 23, doi:10.1186/s40494-022-00649-x
+
Helena P. Melo, António João Cruz, Sara Valadas, Ana Margarida Cardoso, António Candeias, "
The use of glass particles and its consequences in late 16th century oil painting: the Portuguese case based on the analytical results and the technical treatises",
Journal of Cultural Heritage,
43, 2020, pp. 261-270, doi:10.1016/j.culher.2019.11.001
+
José Mendes, António João Cruz, António José Candeias, José Mirão, "
Os azuis na pintura de Nuno Gonçalves", in Begoña Farré Torras (ed.),
IV Congresso de História da Arte Portuguesa, Lisboa, Associação Portuguesa de Historiadores da Arte, 2014, ISBN 978-989-20-4815-4, pp. 225-231
+
Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, António Candeias, José Mirão, Ana Margarida Cardoso, Maria José Oliveira, Sara Valadas, "
Problems of analysis by FTIR of calcium sulphate-based preparatory layers: the case of a group of 16th century Portuguese paintings",
Archaeometry, 56(3), 2014, pp. 513-526, doi:10.1111/arcm.12026
+
Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, António Candeias, José Mirão, Ana Margarida Cardoso, Sara Valadas, "
Os estratos preparatórios nas obras do pintor eborense Francisco João (act. 1563-1595)", in Vítor Serrão, Vanessa Antunes, Ana Isabel Seruya (ed.),
As Preparações na Pintura Portuguesa. Séculos XV e XVI, Lisboa, Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, 2013, ISBN 978-989-96236-2-0, pp. 143-153
+
José Mendes, António João Cruz, Maria Luísa Carvalho, António José Candeias, José Mirão, "
As preparações das pinturas atribuídas a Nuno Gonçalves", in Vítor Serrão, Vanessa Antunes, Ana Isabel Seruya (ed.),
As Preparações na Pintura Portuguesa. Séculos XV e XVI, Lisboa, Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, 2013, ISBN 978-989-96236-2-0, pp. 107-114
+
Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, Jana Sanyova, António Candeias, José Mirão, Sara Valadas, "
Regraxar or glazing: aspects of this technique in a group of Portuguese paintings attributed to Francisco João (active 1563–95)", S. Eyb-Green, J. H. Townsend, M. Clarke, J. Nadolny, S. Kroustallis (ed.),
The Artist's Process. Technology and Interpretation, London, Archetype Publications, 2012, ISBN 978-1904982739, pp. 195-197
+
António Santos Silva, Patrícia Adriano, Ana Magalhães, João Pires, Ana Carvalho, António João Cruz, José Mirão, António Candeias, "
Characterization of historical mortars from Alentejo’s religious buildings",
International Journal of Architectural Heritage,
4(2), 2010, pp. 138-154, doi:10.1080/15583050903046322
+
Carballo, Jorgelina ^
Carolina Barata, Jorgelina Carballo, António João Cruz, João Coroado, Maria Eduarda Araújo, Maria Helena Mendonça, "
Caracterização através de análise química da escultura portuguesa sobre madeira de produção erudita e de produção popular da época barroca",
Química Nova,
36(1), 2013, pp. 21-26, doi:10.1590/S0100-40422013000100005
+
Ana Cudell, António João Cruz, Ana Martins, Jorgelina Carballo, Ana Calvo, Sandra Saraiva, "
Materials and painting processes of Pedro Cabrita Reis: the artist’s memory versus materials analysis", in S. Eyb-Green, J. H. Townsend, M. Clarke, J. Nadolny, S. Kroustallis (ed.),
The Artist's Process. Technology and Interpretation, London, Archetype Publications, 2012, ISBN 978-1904982739, pp. 212-214
+
Carolina Barata, António João Cruz, Jorgelina Carballo, João Coroado, Maria Eduarda Araújo, "
Ground layers in Portuguese Baroque polychrome wooden sculptures: analytical results versus documentary sources", in S. Eyb-Green, J. H. Townsend, M. Clarke, J. Nadolny, S. Kroustallis (ed.),
The Artist's Process. Technology and Interpretation, London, Archetype Publications, 2012, ISBN 978-1904982739, pp. 200-201
+
Ana Cudell, Patrícia Moreira, Margarida Rossi, Ana Martins, Jorgelina Carballo, Manuela Pintado, Ana Calvo, António João Cruz, "
Problemas de conservación en pintura contemporánea: estudio de dos pinturas de Pedro Cabrita Reis con contaminación por microorganismos", in
Conservación de Arte Contemporáneo. 11ª Jornada, Madrid, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2010, ISBN 978-84-8026-430-3, pp. 271-282
+
Maria Cunha Matos Lopes Pinto Leão Aguiar, António João Cruz, Ana Maria Calvo Manuel, Jorgelina Carballo Martinez, "
Pintura em cartão no início do séc. XX em Portugal: Aurélia de Sousa, uma artista esquecida num tempo de mudanças técnicas", in M. E. S. Carrasco, R. L. Romero, M. A. C. Díaz-Tendero, J. C. C. García (ed.),
VIII Congreso Ibérico de Arqueometría. Actas, Teruel, Seminario de Arqueología y Etnología Turolense, 2010, ISBN 978-84-8854938-9, pp. 113-122
+
Carolina Barata, António João Cruz, Jorgelina Carballo, Maria Eduarda Araújo, "
The materials and techniques of polychrome baroque wooden sculpture: three works from Baião, Portugal",
International Journal of Conservation Science,
1(1), 2010, pp. 19-26
+
Ana Cudell, Jorgelina Carballo, António João Cruz, Ana Martins, Ana Calvo, Sandra Saraiva, "
Conservation of a contemporary painting. Scientific analysis and intervention on a neorealist painting by Júlio Pomar", in
Art d’Aujourd’hui – Patrimoine de Demain. Conservation et Restauration des Oeuvres Contemporaines, Paris, SFIIC, 2009, ISBN 2-905430-16-8, pp. 330-331
+
Carolina Barata, António João Cruz, Jorgelina Carballo,
Maria Eduarda Araújo, Vítor Teixeira, "
Forma e matéria: a escultura barroca de Santo Estêvão do Museu de Santa Maria de Lamas, Portugal",
Imagem Brasileira,
4, 2009, pp. 203-208
+
Carolina Barata, António João Cruz, Jorgelina Carballo,
Maria Eduarda Araújo, "
Os materiais e as técnicas usados numa escultura barroca, do Museu de Santa Maria de Lamas, representando São Domingos",
Conservar Património,
6, 2007, pp. 21-30, doi:10.14568/cp6_3
+
Cardoso, Ana Margarida ^
Helena P. Melo, António João Cruz, Jana Sanyova, Sara Valadas, Ana Margarida Cardoso, "
Paint, colour, and style: the contribution of minerals to the palette of the Descent from the Cross, attributed to the Portuguese painter Francisco João (act. 1558–1595)",
Minerals,
13(9), art.º 1182, doi:10.3390/min13091182
+
Helena P. Melo, António João Cruz, Sara Valadas, Ana Margarida Cardoso, Yiğit Zafer Helvacı, António Candeias, "
Italian influence in a Portuguese Mannerist painting (part II): a matter of image or a matter of technique?",
Studies in Conservation,
68(7), 2023, pp. 747-759, doi:10.1080/00393630.2022.2119726
+
Helena P. Melo, Sara Valadas, António João Cruz, Ana Margarida Cardoso, Catarina Miguel, Ana Manhita, Yiğit Zafer Helvacı, Cristina Dias, António Candeias, "
Italian influence in a Portuguese Mannerist painting (part I): a new palette with original orange and green pigments",
Studies in Conservation,
68(7), 2023, pp. 731-746, doi:10.1080/00393630.2022.2133917
+
Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, Sara Valadas, Ana Margarida Cardoso, Jana Sanyova, António Candeias, "
Images in transformation: the colour and its change in a group of Portuguese paintings from the second half of the 16th century",
Color Research and Application,
47(6), 2022, pp. 1358-1371, doi:10.1002/col.22809
+
Helena P. Melo, António João Cruz, Sara Valadas, Ana Margarida Cardoso, António Candeias, "
The use of glass particles and its consequences in late 16th century oil painting: the Portuguese case based on the analytical results and the technical treatises",
Journal of Cultural Heritage,
43, 2020, pp. 261-270, doi:10.1016/j.culher.2019.11.001
+
Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, António Candeias, José Mirão, Ana Margarida Cardoso, Maria José Oliveira, Sara Valadas, "
Problems of analysis by FTIR of calcium sulphate-based preparatory layers: the case of a group of 16th century Portuguese paintings",
Archaeometry, 56(3), 2014, pp. 513-526, doi:10.1111/arcm.12026
+
Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, António Candeias, José Mirão, Ana Margarida Cardoso, Sara Valadas, "
Os estratos preparatórios nas obras do pintor eborense Francisco João (act. 1563-1595)", in Vítor Serrão, Vanessa Antunes, Ana Isabel Seruya (ed.),
As Preparações na Pintura Portuguesa. Séculos XV e XVI, Lisboa, Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, 2013, ISBN 978-989-96236-2-0, pp. 143-153
+
Carvalho, Ana Paula ^
Paula M. Gonçalves, João Pires, Ana P. Carvalho, Maria Helena Mendonça, António João Cruz, "
Theory vs practice: synthesis of red lead following ancient recipes",
in Luís Urbano Afonso (ed.),
The Materials of the Image. As Matérias da Imagem, Lisboa, Cátedra de Estudos Sefarditas «Alberto Benveniste» da Universidade de Lisboa, 2010, ISBN 978-989-8465-00-9, pp. 201-210
+
Paula M. Gonçalves, João Pires, Ana P. Carvalho, Maria Helena Mendonça, António João Cruz, "
Theory vs practice: synthesis of white lead following ancient recipes",
in Luís Urbano Afonso (ed.),
The Materials of the Image. As Matérias da Imagem, Lisboa, Cátedra de Estudos Sefarditas «Alberto Benveniste» da Universidade de Lisboa, 2010, ISBN 978-989-8465-00-9, pp. 185-200
+
António Santos Silva, Patrícia Adriano, Ana Magalhães, João Pires, Ana Carvalho, António João Cruz, José Mirão, António Candeias, "
Characterization of historical mortars from Alentejo’s religious buildings",
International Journal of Architectural Heritage,
4(2), 2010, pp. 138-154, doi:10.1080/15583050903046322
+
António João Cruz, João Pires, Ana Paula Carvalho, Manuela Brotas de Carvalho, "
Utilização de materiais adsorventes na prevenção da alteração dos objectos metálicos expostos em museus – O caso do chumbo", in Armando Coelho Ferreira da Silva, Paula Menino Homem (org.),
Ligas Metálicas. Investigação e Conservação, Porto, Faculdade de Letras da Universidade do Porto, 2008, ISBN 978-972-8932-22-0, pp. 91-105
+
António João Cruz, João Pires, Ana P. Carvalho, M. Brotas de Carvalho, "
Comparison of adsorbent materials for acetic acid removal in showcases",
Journal of Cultural Heritage,
9(3), 2008, pp. 244-252, doi:10.1016/j.culher.2008.03.001
+
Ana Paula Carvalho, João Pires, António João Cruz, Lourdes Matias, "
Estudo e caracterização de argamassas, cerâmicas arquitectónicas e materiais pétreos – o contributo da química",
Património – Estudos,
10, 2007, pp. 81-87
+
António João Cruz, João Pires, Ana P. Carvalho, M. Brotas de Carvalho, "
Physical adsorption of H2S related to the conservation of works of art: the role of the pore structure at low relative pressure",
Adsorption,
11(5-6), 2005, pp. 569-576, doi:10.1007/s10450-005-5614-3
+
M. L. Matias, A. P. Carvalho, J. Pires, A. J. Cruz, M. Ramalho, "
Caracterização de argamassas antigas. Estudo de alguns exemplares da igreja de S. Gião (Nazaré)", in
7.º Encontro da Divisão de Catálise e Materiais Porosos da Sociedade Portuguesa de Química, Lisboa, Instituto Superior Técnico, 2005, pp. 115-118
+
António João Cruz, João Pires, Ana P. Carvalho, M. Brotas de Carvalho, "
Adsorption of acetic acid by activated carbons, zeolites and other adsorbent materials related with the preventive conservation of lead objects in museums showcases",
Journal of Chemical and Engineering Data,
49(3), 2004, pp. 725-731, doi:10.1021/je034273w
+
Carvalho, Manuela Brotas de ^
António João Cruz, João Pires, Ana Paula Carvalho, Manuela Brotas de Carvalho, "
Utilização de materiais adsorventes na prevenção da alteração dos objectos metálicos expostos em museus – O caso do chumbo", in Armando Coelho Ferreira da Silva, Paula Menino Homem (org.),
Ligas Metálicas. Investigação e Conservação, Porto, Faculdade de Letras da Universidade do Porto, 2008, ISBN 978-972-8932-22-0, pp. 91-105
+
António João Cruz, João Pires, Ana P. Carvalho, M. Brotas de Carvalho, "
Comparison of adsorbent materials for acetic acid removal in showcases",
Journal of Cultural Heritage,
9(3), 2008, pp. 244-252, doi:10.1016/j.culher.2008.03.001
+
António João Cruz, João Pires, Ana P. Carvalho, M. Brotas de Carvalho, "
Physical adsorption of H2S related to the conservation of works of art: the role of the pore structure at low relative pressure",
Adsorption,
11(5-6), 2005, pp. 569-576, doi:10.1007/s10450-005-5614-3
+
António João Cruz, João Pires, Ana P. Carvalho, M. Brotas de Carvalho, "
Adsorption of acetic acid by activated carbons, zeolites and other adsorbent materials related with the preventive conservation of lead objects in museums showcases",
Journal of Chemical and Engineering Data,
49(3), 2004, pp. 725-731, doi:10.1021/je034273w
+
António João Cruz, Manuela Brotas de Carvalho, "
Textural characterization of sedimentary deposits from Caldeirão cave and interpretation of the relationship between BET area and chemical properties",
Algar – Boletim da Sociedade Portuguesa de Espeleologia,
3, 1992, pp. 19-26
+
Carvalho, Maria Luísa ^
António João Cruz, João Freitas Coroado, Agnès Le Gac, Catarina Miguel, Maria Luísa Carvalho, "
Caracterização material da escultura de Nossa Senhora de Fátima", in João Freitas Coroado, Marco Daniel Duarte (ed.),
Estudo Científico da Escultura de Nossa Senhora do Rosário de Fátima, Santuário de Fátima, Fátima, 2017, ISBN 978-989-8418-10-4, pp. 98-127
+
José Mendes, António João Cruz, Maria Luísa Carvalho, António José Candeias, José Mirão, "
As preparações das pinturas atribuídas a Nuno Gonçalves", in Vítor Serrão, Vanessa Antunes, Ana Isabel Seruya (ed.),
As Preparações na Pintura Portuguesa. Séculos XV e XVI, Lisboa, Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, 2013, ISBN 978-989-96236-2-0, pp. 107-114
+
Coroado, João ^
António João Cruz, João Freitas Coroado, Agnès Le Gac, Catarina Miguel, Maria Luísa Carvalho, "
Caracterização material da escultura de Nossa Senhora de Fátima", in João Freitas Coroado, Marco Daniel Duarte (ed.),
Estudo Científico da Escultura de Nossa Senhora do Rosário de Fátima, Santuário de Fátima, Fátima, 2017, ISBN 978-989-8418-10-4, pp. 98-127
+
Carolina Barata, Jorgelina Carballo, António João Cruz, João Coroado, Maria Eduarda Araújo, Maria Helena Mendonça, "
Caracterização através de análise química da escultura portuguesa sobre madeira de produção erudita e de produção popular da época barroca",
Química Nova,
36(1), 2013, pp. 21-26, doi:10.1590/S0100-40422013000100005
+
Carolina Barata, António João Cruz, Jorgelina Carballo, João Coroado, Maria Eduarda Araújo, "
Ground layers in Portuguese Baroque polychrome wooden sculptures: analytical results versus documentary sources", in S. Eyb-Green, J. H. Townsend, M. Clarke, J. Nadolny, S. Kroustallis (ed.),
The Artist's Process. Technology and Interpretation, London, Archetype Publications, 2012, ISBN 978-1904982739, pp. 200-201
+
Costa, Sónia ^
António João Cruz, Maria Teresa Desterro, Erica Eires, Sónia Costa, Carla Rego, "
Ser ou não ser Metsys: o desenho subjacente do Tríptico da Vida de Cristo, de Tomar, e a sua atribuição autoral",
Artis,
5, 2017, pp. 104-113
+
Cudell, Ana ^
Ana Cudell, António João Cruz, Ana Martins, Jorgelina Carballo, Ana Calvo, Sandra Saraiva, "
Materials and painting processes of Pedro Cabrita Reis: the artist’s memory versus materials analysis", in S. Eyb-Green, J. H. Townsend, M. Clarke, J. Nadolny, S. Kroustallis (ed.),
The Artist's Process. Technology and Interpretation, London, Archetype Publications, 2012, ISBN 978-1904982739, pp. 212-214
+
Ana Cudell, Patrícia Moreira, Margarida Rossi, Ana Martins, Jorgelina Carballo, Manuela Pintado, Ana Calvo, António João Cruz, "
Problemas de conservación en pintura contemporánea: estudio de dos pinturas de Pedro Cabrita Reis con contaminación por microorganismos", in
Conservación de Arte Contemporáneo. 11ª Jornada, Madrid, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2010, ISBN 978-84-8026-430-3, pp. 271-282
+
Ana Cudell, Jorgelina Carballo, António João Cruz, Ana Martins, Ana Calvo, Sandra Saraiva, "
Conservation of a contemporary painting. Scientific analysis and intervention on a neorealist painting by Júlio Pomar", in
Art d’Aujourd’hui – Patrimoine de Demain. Conservation et Restauration des Oeuvres Contemporaines, Paris, SFIIC, 2009, ISBN 2-905430-16-8, pp. 330-331
+
de Groot, Emmy C. ^
Ana Serrano, Maria João Ferreira, Emmy C. de Groot, António João Cruz, "
O património têxtil e a interdisciplinaridade",
Conservar Património,
31, 2019, pp. 13-15, doi:10.14568/cp31fm2
+
Desterro, Maria Teresa ^
António João Cruz, Teresa Desterro, "
And after the master's? Some issues regarding the access to the profession of conservator-restorer in Portugal", in
The Impact of the Conservation-Restoration Education on the Development of the Profession, ENCoRE, Copenhagen, 2020, ISBN 978-87-7830-945-7, pp. 108-124
+
António João Cruz, Erica Eires, Luís Dias, Teresa Desterro, Carla Rego, "
Identification of vivianite, an unusual blue pigment, in a sixteenth century painting and its implications",
Color Research & Application,
43(2), 2018, pp. 177-183, doi:10.1002/col.22181
+
António João Cruz, Maria Teresa Desterro, Erica Eires, Sónia Costa, Carla Rego, "
Ser ou não ser Metsys: o desenho subjacente do Tríptico da Vida de Cristo, de Tomar, e a sua atribuição autoral",
Artis,
5, 2017, pp. 104-113
+
António João Cruz, Maria Teresa Desterro, "
O ensino da Conservação e Restauro e os problemas de articulação curricular: o caso do Instituto Politécnico de Tomar",
Conservar Património,
23, 2016, pp. 97-101, doi:10.14568/cp2015026
+
Dias, Cristina^
Helena P. Melo, Sara Valadas, António João Cruz, Ana Margarida Cardoso, Catarina Miguel, Ana Manhita, Yiğit Zafer Helvacı, Cristina Dias, António Candeias, "
Italian influence in a Portuguese Mannerist painting (part I): a new palette with original orange and green pigments",
Studies in Conservation,
68(7), 2023, pp. 731-746, doi:10.1080/00393630.2022.2133917
+
Dias, Luís ^
António João Cruz, Erica Eires, Luís Dias, Teresa Desterro, Carla Rego, "
Identification of vivianite, an unusual blue pigment, in a sixteenth century painting and its implications",
Color Research & Application,
43(2), 2018, pp. 177-183, doi:10.1002/col.22181
+
Eires, Erica ^
António João Cruz, Erica Eires, Luís Dias, Teresa Desterro, Carla Rego, "
Identification of vivianite, an unusual blue pigment, in a sixteenth century painting and its implications",
Color Research & Application,
43(2), 2018, pp. 177-183, doi:10.1002/col.22181
+
António João Cruz, Maria Teresa Desterro, Erica Eires, Sónia Costa, Carla Rego, "
Ser ou não ser Metsys: o desenho subjacente do Tríptico da Vida de Cristo, de Tomar, e a sua atribuição autoral",
Artis,
5, 2017, pp. 104-113
+
Erica Eires, António João Cruz, Carla Rego, "
O teatro da ética e da memória: problemas de intervenção no 'Tríptico da Vida de Cristo', da igreja de São João Baptista, em Tomar, atribuído ao entorno de Quentin Metsys",
Conservar Património,
23, 2016, pp. 79-88, doi:10.14568/cp2015025
+
Ferreira, Elisabete ^
Elisabete Ferreira, António João Cruz, Carla Rego, "
Intervenção nas pinturas maneiristas sobre madeira representando São Sebastião e Santa Luzia, de Belchior de Matos, constituintes de um díptico da ermida de Geraldes, em Peniche",
Conservar Património,
38, 2021, pp. 49-57, doi:10.14568/cp2020051
+
António João Cruz, Elisabete Ferreira, Alexandra Lauw, Carla Rego, Helena Pereira, "
Oficinas regionais, influências de muitas e desvairadas partes: o caso dos suportes de madeira das pinturas maneiristas de Belchior de Matos da ermida de Geraldes (Peniche, Portugal)",
Ge-conservación,
17, 2020, pp. 82-99, doi:10.37558/gec.v17i1.700
+
Ferreira, Maria João ^
Ana Serrano, Maria João Ferreira, Emmy C. de Groot, António João Cruz, "
O património têxtil e a interdisciplinaridade",
Conservar Património,
31, 2019, pp. 13-15, doi:10.14568/cp31fm2
+
Ferro, Marta ^
Carolina Barata, António João Cruz, Marta Ferro, "
The visible image is not always correct: the differentiation of layers by optical microscopy in samples’ cross sections",
e-Conservation,
7, 2008, pp. 21-25
+
Figueira, Francisca ^
António João Cruz, Maria João Revez, Francisca Figueira, "
Este número e os outros",
Conservar Património,
28, 2018, pp. 9-10, doi:10.14568/cp28fm2
+
António João Cruz, Francisca Figueira, Maria João Revez, "
Sucessos de uma revista em 2017",
Conservar Património,
26, 2017, pp. 7-9, doi:10.14568/cp26fm2
+
António João Cruz, Maria João Revez, Francisca Figueira, "
Sobre a importância das publicações para a conservação do Património",
Conservar Património,
25, 2017, pp. 7-10, doi:10.14568/cp25fm2
+
António João Cruz, Francisca Figueira, Maria João Revez, "
A revista 'Conservar Património' num ambiente de publicação internacional – a propósito da indexação na base de dados 'Scopus'",
Conservar Património,
24, 2016, pp. 7-10, doi:10.14568/cp24fm2
+
Vera Lory, Francisca Figueira, António João Cruz, "
Comparative study of washing treatments for pastel drawings",
Restaurator,
33 (2), 2012, pp. 199-219, doi:10.1515/res-2012-0009
+
Gonçalves, Paula M. ^
Paula M. Gonçalves, João Pires, Ana P. Carvalho, Maria Helena Mendonça, António João Cruz, "
Theory vs practice: synthesis of red lead following ancient recipes",
in Luís Urbano Afonso (ed.),
The Materials of the Image. As Matérias da Imagem, Lisboa, Cátedra de Estudos Sefarditas «Alberto Benveniste» da Universidade de Lisboa, 2010, ISBN 978-989-8465-00-9, pp. 201-210
+
Paula M. Gonçalves, João Pires, Ana P. Carvalho, Maria Helena Mendonça, António João Cruz, "
Theory vs practice: synthesis of white lead following ancient recipes",
in Luís Urbano Afonso (ed.),
The Materials of the Image. As Matérias da Imagem, Lisboa, Cátedra de Estudos Sefarditas «Alberto Benveniste» da Universidade de Lisboa, 2010, ISBN 978-989-8465-00-9, pp. 185-200
+
Helvacı, Yiğit Zafer^
Helena P. Melo, António João Cruz, Sara Valadas, Ana Margarida Cardoso, Yiğit Zafer Helvacı, António Candeias, "
Italian influence in a Portuguese Mannerist painting (part II): a matter of image or a matter of technique?",
Studies in Conservation,
68(7), 2023, pp. 747-759, doi:10.1080/00393630.2022.2119726
+
Helena P. Melo, Sara Valadas, António João Cruz, Ana Margarida Cardoso, Catarina Miguel, Ana Manhita, Yiğit Zafer Helvacı, Cristina Dias, António Candeias, "
Italian influence in a Portuguese Mannerist painting (part I): a new palette with original orange and green pigments",
Studies in Conservation,
68(7), 2023, pp. 731-746, doi:10.1080/00393630.2022.2133917
+
Lauw, Alexandra ^
António João Cruz, Elisabete Ferreira, Alexandra Lauw, Carla Rego, Helena Pereira, "
Oficinas regionais, influências de muitas e desvairadas partes: o caso dos suportes de madeira das pinturas maneiristas de Belchior de Matos da ermida de Geraldes (Peniche, Portugal)",
Ge-conservación,
17, 2020, pp. 82-99, doi:10.37558/gec.v17i1.700
+
Le Gac, Agnès ^
António João Cruz, João Freitas Coroado, Agnès Le Gac, Catarina Miguel, Maria Luísa Carvalho, "
Caracterização material da escultura de Nossa Senhora de Fátima", in João Freitas Coroado, Marco Daniel Duarte (ed.),
Estudo Científico da Escultura de Nossa Senhora do Rosário de Fátima, Santuário de Fátima, Fátima, 2017, ISBN 978-989-8418-10-4, pp. 98-127
+
Lory, Vera ^
Vera Lory, Francisca Figueira, António João Cruz, "
Comparative study of washing treatments for pastel drawings",
Restaurator,
33 (2), 2012, pp. 199-219, doi:10.1515/res-2012-0009
+
Loureiro, Leonor ^
Luciana Barros, António João Cruz, Leonor Loureiro, "
Intervenção de conservação dum bordado com missangas em papel perfurado: problemas e soluções",
Conservar Património,
34, 2020, pp. 122-133, doi:10.14568/cp2018072
+
António João Cruz, Luciana Barros, Leonor Loureiro, "
Perforated cardboards: a support for embroidery used for various everyday objects in the Victorian age",
Restaurator,
40 (1), 2019, pp. 35-67, doi:10.1515/res-2018-0021
+
Magalhães, Ana ^
António Santos Silva, Patrícia Adriano, Ana Magalhães, João Pires, Ana Carvalho, António João Cruz, José Mirão, António Candeias, "
Characterization of historical mortars from Alentejo’s religious buildings",
International Journal of Architectural Heritage,
4(2), 2010, pp. 138-154, doi:10.1080/15583050903046322
+
Manhita, Ana ^
Helena P. Melo, Sara Valadas, António João Cruz, Ana Margarida Cardoso, Catarina Miguel, Ana Manhita, Yiğit Zafer Helvacı, Cristina Dias, António Candeias, "
Italian influence in a Portuguese Mannerist painting (part I): a new palette with original orange and green pigments",
Studies in Conservation,
68(7), 2023, pp. 731-746, doi:10.1080/00393630.2022.2133917
+
Martins, Ana ^
Ana Cudell, António João Cruz, Ana Martins, Jorgelina Carballo, Ana Calvo, Sandra Saraiva, "
Materials and painting processes of Pedro Cabrita Reis: the artist’s memory versus materials analysis", in S. Eyb-Green, J. H. Townsend, M. Clarke, J. Nadolny, S. Kroustallis (ed.),
The Artist's Process. Technology and Interpretation, London, Archetype Publications, 2012, ISBN 978-1904982739, pp. 212-214
+
Ana Cudell, Patrícia Moreira, Margarida Rossi, Ana Martins, Jorgelina Carballo, Manuela Pintado, Ana Calvo, António João Cruz, "
Problemas de conservación en pintura contemporánea: estudio de dos pinturas de Pedro Cabrita Reis con contaminación por microorganismos", in
Conservación de Arte Contemporáneo. 11ª Jornada, Madrid, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2010, ISBN 978-84-8026-430-3, pp. 271-282
+
Ana Cudell, Jorgelina Carballo, António João Cruz, Ana Martins, Ana Calvo, Sandra Saraiva, "
Conservation of a contemporary painting. Scientific analysis and intervention on a neorealist painting by Júlio Pomar", in
Art d’Aujourd’hui – Patrimoine de Demain. Conservation et Restauration des Oeuvres Contemporaines, Paris, SFIIC, 2009, ISBN 2-905430-16-8, pp. 330-331
+
Matias, Maria de Lourdes ^
Ana Paula Carvalho, João Pires, António João Cruz, Lourdes Matias, "
Estudo e caracterização de argamassas, cerâmicas arquitectónicas e materiais pétreos – o contributo da química",
Património – Estudos,
10, 2007, pp. 81-87
+
M. L. Matias, A. P. Carvalho, J. Pires, A. J. Cruz, M. Ramalho, "
Caracterização de argamassas antigas. Estudo de alguns exemplares da igreja de S. Gião (Nazaré)", in
7.º Encontro da Divisão de Catálise e Materiais Porosos da Sociedade Portuguesa de Química, Lisboa, Instituto Superior Técnico, 2005, pp. 115-118
+
Matos, Débora ^
Luís Urbano Afonso, António João Cruz, Débora Matos, "
"O livro de como se fazem as cores" or a medieval Portuguese text on the colours for illumination: a review", in Ricardo Cordoba (ed.),
Craft Treatises and Handbooks. The Dissemination of Technical Knowledge in the Middle Ages, Turnhout, Brepols Publishers, 2013, ISBN 978-2-503-54439-7, pp. 93-105
+
Melo, Helena Pinheiro de ^
Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, Sara Valadas, António Candeias, "
The drawing hand of a portuguese mannerist painter", in A. Dubois (ed.),
Alla Maniera: Technical Art History and the Meaning of Style in 15th to 17th Century Painting, Peeters Publishers, Leuven, pp. 177-187
+
Helena P. Melo, António João Cruz, Jana Sanyova, Sara Valadas, Ana Margarida Cardoso, "
Paint, colour, and style: the contribution of minerals to the palette of the Descent from the Cross, attributed to the Portuguese painter Francisco João (act. 1558–1595)",
Minerals,
13(9), art.º 1182, doi:10.3390/min13091182
+
Helena P. Melo, António João Cruz, Sara Valadas, Ana Margarida Cardoso, Yiğit Zafer Helvacı, António Candeias, "
Italian influence in a Portuguese Mannerist painting (part II): a matter of image or a matter of technique?",
Studies in Conservation,
68(7), 2023, pp. 747-759, doi:10.1080/00393630.2022.2119726
+
Helena P. Melo, Sara Valadas, António João Cruz, Ana Margarida Cardoso, Catarina Miguel, Ana Manhita, Yiğit Zafer Helvacı, Cristina Dias, António Candeias, "
Italian influence in a Portuguese Mannerist painting (part I): a new palette with original orange and green pigments",
Studies in Conservation,
68(7), 2023, pp. 731-746, doi:10.1080/00393630.2022.2133917
+
Helena P. Melo, António João Cruz, Sara Valadas, António Candeias, "
Annunciation or Adoration? The workshop practice and the hesitations of a Portuguese Mannerist painter revealed by infrared reflectography",
Archaeological and Anthropological Sciences,
15(4), 2023, art.º 53, doi:10.1007/s12520-023-01757-w
+
Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, Sara Valadas, Ana Margarida Cardoso, Jana Sanyova, António Candeias, "
Images in transformation: the colour and its change in a group of Portuguese paintings from the second half of the 16th century",
Color Research and Application,
47(6), 2022, pp. 1358-1371, doi:10.1002/col.22809
+
António João Cruz, Helena P. Melo, Sara Valadas, Catarina Miguel, António Candeias, "
The matter from which an orange colour is made: on the arsenic pigment used in a portuguese mannerist painting",
Heritage,
5(3), 2022, pp. 2646-2660, doi:10.3390/heritage5030138
+
H. P. Melo, Sara Valadas, António João Cruz, António Candeias, "
Charcoal or black stone? Reconstructions as a tool to study the behaviour of dry underdrawing materials within the paint structure of 16th century panel paintings",
Heritage Science,
10, 2022, art.º 23, doi:10.1186/s40494-022-00649-x
+
Helena P. Melo, António João Cruz, Sara Valadas, Ana Margarida Cardoso, António Candeias, "
The use of glass particles and its consequences in late 16th century oil painting: the Portuguese case based on the analytical results and the technical treatises",
Journal of Cultural Heritage,
43, 2020, pp. 261-270, doi:10.1016/j.culher.2019.11.001
+
Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, "
Qual o significado de algumas marcas incisas no reverso dos suportes de
madeira de pinturas antigas?",
Conservar Património,
26, 2017, pp. 91-101, doi:10.14568/cp2017014
+
Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, António Candeias, José Mirão, Ana Margarida Cardoso, Maria José Oliveira, Sara Valadas, "
Problems of analysis by FTIR of calcium sulphate-based preparatory layers: the case of a group of 16th century Portuguese paintings",
Archaeometry, 56(3), 2014, pp. 513-526, doi:10.1111/arcm.12026
+
Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, António Candeias, José Mirão, Ana Margarida Cardoso, Sara Valadas, "
Os estratos preparatórios nas obras do pintor eborense Francisco João (act. 1563-1595)", in Vítor Serrão, Vanessa Antunes, Ana Isabel Seruya (ed.),
As Preparações na Pintura Portuguesa. Séculos XV e XVI, Lisboa, Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, 2013, ISBN 978-989-96236-2-0, pp. 143-153
+
Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, Jana Sanyova, António Candeias, José Mirão, Sara Valadas, "
Regraxar or glazing: aspects of this technique in a group of Portuguese paintings attributed to Francisco João (active 1563–95)", S. Eyb-Green, J. H. Townsend, M. Clarke, J. Nadolny, S. Kroustallis (ed.),
The Artist's Process. Technology and Interpretation, London, Archetype Publications, 2012, ISBN 978-1904982739, pp. 195-197
+
Helena Pinheiro de Melo, Jana Sanyova, António João Cruz, "
An unusual glazing technique on a Portuguese panel painting from the second half of the 16th century: materials, technique and reconstructions", in Janet Bridgland (ed.),
Preprints of the ICOM-CC 16th Triennial Conference, Lisbon, ICOM, 2011, ISBN 9789899752221, paper 0105
+
Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, "
As cores de um painel do século XVI, da igreja matriz de Pavia (Mora, Évora), atribuído ao pintor Francisco João",
Conservar Património,
9, 2009, pp. 47-55, doi:10.14568/cp9_6
+
Mendes, José ^
José Mendes, António João Cruz, António José Candeias, José Mirão, "
Os azuis na pintura de Nuno Gonçalves", in Begoña Farré Torras (ed.),
IV Congresso de História da Arte Portuguesa, Lisboa, Associação Portuguesa de Historiadores da Arte, 2014, ISBN 978-989-20-4815-4, pp. 225-231
+
José Mendes, António João Cruz, Maria Luísa Carvalho, António José Candeias, José Mirão, "
As preparações das pinturas atribuídas a Nuno Gonçalves", in Vítor Serrão, Vanessa Antunes, Ana Isabel Seruya (ed.),
As Preparações na Pintura Portuguesa. Séculos XV e XVI, Lisboa, Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, 2013, ISBN 978-989-96236-2-0, pp. 107-114
+
Mendonça, Maria Helena ^
Carolina Barata, Jorgelina Carballo, António João Cruz, João Coroado, Maria Eduarda Araújo, Maria Helena Mendonça, "
Caracterização através de análise química da escultura portuguesa sobre madeira de produção erudita e de produção popular da época barroca",
Química Nova,
36(1), 2013, pp. 21-26, doi:10.1590/S0100-40422013000100005
+
Paula M. Gonçalves, João Pires, Ana P. Carvalho, Maria Helena Mendonça, António João Cruz, "
Theory vs practice: synthesis of red lead following ancient recipes",
in Luís Urbano Afonso (ed.),
The Materials of the Image. As Matérias da Imagem, Lisboa, Cátedra de Estudos Sefarditas «Alberto Benveniste» da Universidade de Lisboa, 2010, ISBN 978-989-8465-00-9, pp. 201-210
+
Paula M. Gonçalves, João Pires, Ana P. Carvalho, Maria Helena Mendonça, António João Cruz, "
Theory vs practice: synthesis of white lead following ancient recipes",
in Luís Urbano Afonso (ed.),
The Materials of the Image. As Matérias da Imagem, Lisboa, Cátedra de Estudos Sefarditas «Alberto Benveniste» da Universidade de Lisboa, 2010, ISBN 978-989-8465-00-9, pp. 185-200
+
Miguel, Catarina ^
Helena P. Melo, Sara Valadas, António João Cruz, Ana Margarida Cardoso, Catarina Miguel, Ana Manhita, Yiğit Zafer Helvacı, Cristina Dias, António Candeias, "
Italian influence in a Portuguese Mannerist painting (part I): a new palette with original orange and green pigments",
Studies in Conservation,
68(7), 2023, pp. 731-746, doi:10.1080/00393630.2022.2133917
+
António João Cruz, Helena P. Melo, Sara Valadas, Catarina Miguel, António Candeias, "
The matter from which an orange colour is made: on the arsenic pigment used in a portuguese mannerist painting",
Heritage,
5(3), 2022, pp. 2646-2660, doi:10.3390/heritage5030138
+
António João Cruz, João Freitas Coroado, Agnès Le Gac, Catarina Miguel, Maria Luísa Carvalho, "
Caracterização material da escultura de Nossa Senhora de Fátima", in João Freitas Coroado, Marco Daniel Duarte (ed.),
Estudo Científico da Escultura de Nossa Senhora do Rosário de Fátima, Santuário de Fátima, Fátima, 2017, ISBN 978-989-8418-10-4, pp. 98-127
+
Mirão, José ^
José Mendes, António João Cruz, António José Candeias, José Mirão, "
Os azuis na pintura de Nuno Gonçalves", in Begoña Farré Torras (ed.),
IV Congresso de História da Arte Portuguesa, Lisboa, Associação Portuguesa de Historiadores da Arte, 2014, ISBN 978-989-20-4815-4, pp. 225-231
+
Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, António Candeias, José Mirão, Ana Margarida Cardoso, Maria José Oliveira, Sara Valadas, "
Problems of analysis by FTIR of calcium sulphate-based preparatory layers: the case of a group of 16th century Portuguese paintings",
Archaeometry, 56(3), 2014, pp. 513-526, doi:10.1111/arcm.12026
+
Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, António Candeias, José Mirão, Ana Margarida Cardoso, Sara Valadas, "
Os estratos preparatórios nas obras do pintor eborense Francisco João (act. 1563-1595)", in Vítor Serrão, Vanessa Antunes, Ana Isabel Seruya (ed.),
As Preparações na Pintura Portuguesa. Séculos XV e XVI, Lisboa, Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, 2013, ISBN 978-989-96236-2-0, pp. 143-153
+
José Mendes, António João Cruz, Maria Luísa Carvalho, António José Candeias, José Mirão, "
As preparações das pinturas atribuídas a Nuno Gonçalves", in Vítor Serrão, Vanessa Antunes, Ana Isabel Seruya (ed.),
As Preparações na Pintura Portuguesa. Séculos XV e XVI, Lisboa, Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, 2013, ISBN 978-989-96236-2-0, pp. 107-114
+
Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, Jana Sanyova, António Candeias, José Mirão, Sara Valadas, "
Regraxar or glazing: aspects of this technique in a group of Portuguese paintings attributed to Francisco João (active 1563–95)", S. Eyb-Green, J. H. Townsend, M. Clarke, J. Nadolny, S. Kroustallis (ed.),
The Artist's Process. Technology and Interpretation, London, Archetype Publications, 2012, ISBN 978-1904982739, pp. 195-197
+
António Santos Silva, Patrícia Adriano, Ana Magalhães, João Pires, Ana Carvalho, António João Cruz, José Mirão, António Candeias, "
Characterization of historical mortars from Alentejo’s religious buildings",
International Journal of Architectural Heritage,
4(2), 2010, pp. 138-154, doi:10.1080/15583050903046322
+
Monteiro, Patrícia ^
Patrícia Monteiro, António João Cruz, "
Breve Tratado de Iluminação composto por um religioso da ordem de Cristo",
in Luís Urbano Afonso (ed.),
The Materials of the Image. As Matérias da Imagem, Lisboa, Cátedra de Estudos Sefarditas «Alberto Benveniste» da Universidade de Lisboa, 2010, ISBN 978-989-8465-00-9, pp. 237-286
+
António João Cruz, Patrícia Monteiro, "
Sobre um tratado inédito de pintura da primeira metade do século XVII: o 'Breve Tratado de Iluminação', composto por um religioso da Ordem de Cristo",
in Luís Urbano Afonso (ed.),
The Materials of the Image. As Matérias da Imagem, Lisboa, Cátedra de Estudos Sefarditas «Alberto Benveniste» da Universidade de Lisboa, 2010, ISBN 978-989-8465-00-9, pp. 147-169
+
Morais, Ana Cristina Seco de ^
Ana Cristina Seco de Morais, António João Cruz, Carla Rego, "
A dessacralização de um biombo com características orientais em madeira policromada revelada através do estudo laboratorial e as suas implicações na intervenção de conservação e restauro",
ARTis ON,
5, 2017, pp. 67-75, doi:10.37935/aion.v0i5.151
+
Ana Cristina Seco de Morais, António João Cruz, Carla Rego, "
O contributo da conservação e restauro para o conhecimento da história de um objecto: o caso de um biombo com características orientais em madeira policromada",
Res Mobilis – Revista Internacional de Investigación en Mobiliario y Objetos Decorativos,
5(6-I), 2016, pp. 173-187, doi:10.17811/rm.5.2016.173-187
+
Moreira, Patrícia ^
Ana Cudell, Patrícia Moreira, Margarida Rossi, Ana Martins, Jorgelina Carballo, Manuela Pintado, Ana Calvo, António João Cruz, "
Problemas de conservación en pintura contemporánea: estudio de dos pinturas de Pedro Cabrita Reis con contaminación por microorganismos", in
Conservación de Arte Contemporáneo. 11ª Jornada, Madrid, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2010, ISBN 978-84-8026-430-3, pp. 271-282
+
Oliveira, Maria José ^
Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, António Candeias, José Mirão, Ana Margarida Cardoso, Maria José Oliveira, Sara Valadas, "
Problems of analysis by FTIR of calcium sulphate-based preparatory layers: the case of a group of 16th century Portuguese paintings",
Archaeometry, 56(3), 2014, pp. 513-526, doi:10.1111/arcm.12026
+
Pereira, Helena ^
António João Cruz, Elisabete Ferreira, Alexandra Lauw, Carla Rego, Helena Pereira, "
Oficinas regionais, influências de muitas e desvairadas partes: o caso dos suportes de madeira das pinturas maneiristas de Belchior de Matos da ermida de Geraldes (Peniche, Portugal)",
Ge-conservación,
17, 2020, pp. 82-99, doi:10.37558/gec.v17i1.700
+
Pintado, Manuela ^
Ana Cudell, Patrícia Moreira, Margarida Rossi, Ana Martins, Jorgelina Carballo, Manuela Pintado, Ana Calvo, António João Cruz, "
Problemas de conservación en pintura contemporánea: estudio de dos pinturas de Pedro Cabrita Reis con contaminación por microorganismos", in
Conservación de Arte Contemporáneo. 11ª Jornada, Madrid, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2010, ISBN 978-84-8026-430-3, pp. 271-282
+
Pires, João ^
Paula M. Gonçalves, João Pires, Ana P. Carvalho, Maria Helena Mendonça, António João Cruz, "
Theory vs practice: synthesis of red lead following ancient recipes",
in Luís Urbano Afonso (ed.),
The Materials of the Image. As Matérias da Imagem, Lisboa, Cátedra de Estudos Sefarditas «Alberto Benveniste» da Universidade de Lisboa, 2010, ISBN 978-989-8465-00-9, pp. 201-210
+
Paula M. Gonçalves, João Pires, Ana P. Carvalho, Maria Helena Mendonça, António João Cruz, "
Theory vs practice: synthesis of white lead following ancient recipes",
in Luís Urbano Afonso (ed.),
The Materials of the Image. As Matérias da Imagem, Lisboa, Cátedra de Estudos Sefarditas «Alberto Benveniste» da Universidade de Lisboa, 2010, ISBN 978-989-8465-00-9, pp. 185-200
+
António Santos Silva, Patrícia Adriano, Ana Magalhães, João Pires, Ana Carvalho, António João Cruz, José Mirão, António Candeias, "
Characterization of historical mortars from Alentejo’s religious buildings",
International Journal of Architectural Heritage,
4(2), 2010, pp. 138-154, doi:10.1080/15583050903046322
+
António João Cruz, João Pires, Ana Paula Carvalho, Manuela Brotas de Carvalho, "
Utilização de materiais adsorventes na prevenção da alteração dos objectos metálicos expostos em museus – O caso do chumbo", in Armando Coelho Ferreira da Silva, Paula Menino Homem (org.),
Ligas Metálicas. Investigação e Conservação, Porto, Faculdade de Letras da Universidade do Porto, 2008, ISBN 978-972-8932-22-0, pp. 91-105
+
António João Cruz, João Pires, Ana P. Carvalho, M. Brotas de Carvalho, "
Comparison of adsorbent materials for acetic acid removal in showcases",
Journal of Cultural Heritage,
9(3), 2008, pp. 244-252, doi:10.1016/j.culher.2008.03.001
+
Ana Paula Carvalho, João Pires, António João Cruz, Lourdes Matias, "
Estudo e caracterização de argamassas, cerâmicas arquitectónicas e materiais pétreos – o contributo da química",
Património – Estudos,
10, 2007, pp. 81-87
+
João Pires, António João Cruz, "
Techniques of thermal analysis applied to the study of Cultural Heritage",
Journal of Thermal Analysis and Calorimetry,
87(2), 2007, pp. 411-415, doi:10.1007/s10973-004-6775-0
+
António João Cruz, João Pires, Ana P. Carvalho, M. Brotas de Carvalho, "
Physical adsorption of H2S related to the conservation of works of art: the role of the pore structure at low relative pressure",
Adsorption,
11(5-6), 2005, pp. 569-576, doi:10.1007/s10450-005-5614-3
+
M. L. Matias, A. P. Carvalho, J. Pires, A. J. Cruz, M. Ramalho, "
Caracterização de argamassas antigas. Estudo de alguns exemplares da igreja de S. Gião (Nazaré)", in
7.º Encontro da Divisão de Catálise e Materiais Porosos da Sociedade Portuguesa de Química, Lisboa, Instituto Superior Técnico, 2005, pp. 115-118
+
António João Cruz, João Pires, Ana P. Carvalho, M. Brotas de Carvalho, "
Adsorption of acetic acid by activated carbons, zeolites and other adsorbent materials related with the preventive conservation of lead objects in museums showcases",
Journal of Chemical and Engineering Data,
49(3), 2004, pp. 725-731, doi:10.1021/je034273w
+
Ramalho, Maria ^
M. L. Matias, A. P. Carvalho, J. Pires, A. J. Cruz, M. Ramalho, "
Caracterização de argamassas antigas. Estudo de alguns exemplares da igreja de S. Gião (Nazaré)", in
7.º Encontro da Divisão de Catálise e Materiais Porosos da Sociedade Portuguesa de Química, Lisboa, Instituto Superior Técnico, 2005, pp. 115-118
+
Rego, Carla ^
Elisabete Ferreira, António João Cruz, Carla Rego, "
Intervenção nas pinturas maneiristas sobre madeira representando São Sebastião e Santa Luzia, de Belchior de Matos, constituintes de um díptico da ermida de Geraldes, em Peniche",
Conservar Património,
38, 2021, pp. 49-57, doi:10.14568/cp2020051
+
António João Cruz, Elisabete Ferreira, Alexandra Lauw, Carla Rego, Helena Pereira, "
Oficinas regionais, influências de muitas e desvairadas partes: o caso dos suportes de madeira das pinturas maneiristas de Belchior de Matos da ermida de Geraldes (Peniche, Portugal)",
Ge-conservación,
17, 2020, pp. 82-99, doi:10.37558/gec.v17i1.700
+
António João Cruz, Erica Eires, Luís Dias, Teresa Desterro, Carla Rego, "
Identification of vivianite, an unusual blue pigment, in a sixteenth century painting and its implications",
Color Research & Application,
43(2), 2018, pp. 177-183, doi:10.1002/col.22181
+
António João Cruz, Maria Teresa Desterro, Erica Eires, Sónia Costa, Carla Rego, "
Ser ou não ser Metsys: o desenho subjacente do Tríptico da Vida de Cristo, de Tomar, e a sua atribuição autoral",
Artis,
5, 2017, pp. 104-113
+
Ana Cristina Seco de Morais, António João Cruz, Carla Rego, "
A dessacralização de um biombo com características orientais em madeira policromada revelada através do estudo laboratorial e as suas implicações na intervenção de conservação e restauro",
ARTis ON,
5, 2017, pp. 67-75, doi:10.37935/aion.v0i5.151
+
Ana Cristina Seco de Morais, António João Cruz, Carla Rego, "
O contributo da conservação e restauro para o conhecimento da história de um objecto: o caso de um biombo com características orientais em madeira policromada",
Res Mobilis – Revista Internacional de Investigación en Mobiliario y Objetos Decorativos,
5(6-I), 2016, pp. 173-187, doi:10.17811/rm.5.2016.173-187
+
Erica Eires, António João Cruz, Carla Rego, "
O teatro da ética e da memória: problemas de intervenção no 'Tríptico da Vida de Cristo', da igreja de São João Baptista, em Tomar, atribuído ao entorno de Quentin Metsys",
Conservar Património,
23, 2016, pp. 79-88, doi:10.14568/cp2015025
+
António João Cruz, Carla Rego, "
Para a história do restauro de pintura em Portugal: as antigas intervenções no retrato de José António de Oliveira Machado, da Biblioteca Nacional de Portugal",
Ge-Conservación,
7, 2015, pp. 5-13, doi:10.37558/gec.v7i0.238
+
António João Cruz, Carla Rego, "
Scientific study of an 18th century Portuguese painting on canvas and their old restoration: problems of date and authenticity of the current image",
International Journal of Conservation Science,
5(4), 2014, pp. 479-492
+
Clara Moura Soares, Rute Massano Rodrigues, António João Cruz, Carla Rego, "
Conservação e destruição de pinturas dos conventos extintos em Portugal durante o século XIX",
ECR – Estudos de Conservação e Restauro,
4, 2012, pp. 231-248, doi:10.34618/ecr.4.3095
+
C. M. Soares, R. M. Rodrigues, A. J. Cruz, C. Rego, "
Historical and material approach to the paintings at the Portugal National Library: contributions to the history of conservation and restoration of easel painting in the 19th century",
International Journal of Heritage in the Digital Era,
1(S1), 2012, pp. 283-288, doi:10.1260/2047-4970.1.0.283
+
Reguer, S. ^
C. Barata, F. Rocha, A. J. Cruz, S. Andrejkovicová, S. Reguer, "
Synchrotron X-ray diffraction of bole layers from Portuguese gilded baroque retables",
Applied Clay Science,
116–117, 2015, pp. 39-45, doi:10.1016/j.clay.2015.08.012
+
Revez, Maria João ^
António João Cruz, Maria João Revez, Francisca Figueira, "
Este número e os outros",
Conservar Património,
28, 2018, pp. 9-10, doi:10.14568/cp28fm2
+
António João Cruz, Francisca Figueira, Maria João Revez, "
Sucessos de uma revista em 2017",
Conservar Património,
26, 2017, pp. 7-9, doi:10.14568/cp26fm2
+
António João Cruz, Maria João Revez, Francisca Figueira, "
Sobre a importância das publicações para a conservação do Património",
Conservar Património,
25, 2017, pp. 7-10, doi:10.14568/cp25fm2
+
António João Cruz, Francisca Figueira, Maria João Revez, "
A revista 'Conservar Património' num ambiente de publicação internacional – a propósito da indexação na base de dados 'Scopus'",
Conservar Património,
24, 2016, pp. 7-10, doi:10.14568/cp24fm2
+
Ribeiro, Isabel ^
João M. Peixoto Cabral, António João Cruz, Isabel Ribeiro, "
Alguns problemas de autenticidade e datação", in
Silva Porto, 1850-1893. Exposição Comemorativa do Centenário da Sua Morte. Museu Nacional de Soares dos Reis, Lisboa, Instituto Português de Museus, 1993, ISBN 972-95775-9-5, pp. 515-527
+
João M. Peixoto Cabral, Isabel Ribeiro, António João Cruz, "
Características técnicas da pintura de Silva Porto", in
Silva Porto, 1850-1893. Exposição Comemorativa do Centenário da Sua Morte. Museu Nacional de Soares dos Reis, Lisboa, Instituto Português de Museus, 1993, ISBN 972-95775-9-5, pp. 495-514
+
Rocha, Fernando ^
C. Barata, F. Rocha, A. J. Cruz, S. Andrejkovicová, S. Reguer, "
Synchrotron X-ray diffraction of bole layers from Portuguese gilded baroque retables",
Applied Clay Science,
116–117, 2015, pp. 39-45, doi:10.1016/j.clay.2015.08.012
+
Carolina Barata, António João Cruz, Fernando Tavares Rocha, "
Sobre os materiais utilizados na talha da época barroca do Noroeste de Portugal – primeiros resultados", in Gonçalo Vasconcelos e Sousa, Eduarda Vieira (ed.),
Actas do I Encontro Luso-Brasileiro de Conservação e Restauro, Porto, CITAR, 2012, pp. 40-50
+
Rodrigues, Rute Massano ^
Clara Moura Soares, Rute Massano Rodrigues, António João Cruz, Carla Rego, "
Conservação e destruição de pinturas dos conventos extintos em Portugal durante o século XIX",
ECR – Estudos de Conservação e Restauro,
4, 2012, pp. 231-248, doi:10.34618/ecr.4.3095
+
C. M. Soares, R. M. Rodrigues, A. J. Cruz, C. Rego, "
Historical and material approach to the paintings at the Portugal National Library: contributions to the history of conservation and restoration of easel painting in the 19th century",
International Journal of Heritage in the Digital Era,
1(S1), 2012, pp. 283-288, doi:10.1260/2047-4970.1.0.283
+
Rossi, Margarida ^
Ana Cudell, Patrícia Moreira, Margarida Rossi, Ana Martins, Jorgelina Carballo, Manuela Pintado, Ana Calvo, António João Cruz, "
Problemas de conservación en pintura contemporánea: estudio de dos pinturas de Pedro Cabrita Reis con contaminación por microorganismos", in
Conservación de Arte Contemporáneo. 11ª Jornada, Madrid, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2010, ISBN 978-84-8026-430-3, pp. 271-282
+
San Andrés,
Margarita ^
Ana Calvo, Sonia Santos, Margarita San Andrés, Maria João Sousa, António João Cruz, "
Del Mediterráneo al Atlántico: algunas consideraciones sobre las preparaciones de la pintura sobre tabla en la península ibérica", in Vítor Serrão, Vanessa Antunes, Ana Isabel Seruya (ed.),
As Preparações na Pintura Portuguesa. Séculos XV e XVI, Lisboa, Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, 2013, ISBN 978-989-96236-2-0, pp. 95-106
+
Santos, Sonia ^
Ana Calvo, Sonia Santos, Margarita San Andrés, Maria João Sousa, António João Cruz, "
Del Mediterráneo al Atlántico: algunas consideraciones sobre las preparaciones de la pintura sobre tabla en la península ibérica", in Vítor Serrão, Vanessa Antunes, Ana Isabel Seruya (ed.),
As Preparações na Pintura Portuguesa. Séculos XV e XVI, Lisboa, Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, 2013, ISBN 978-989-96236-2-0, pp. 95-106
+
Santos, Sónia Barros dos ^
Sónia Barros dos Santos, António João Cruz, "
Green pigments: tradition and modernity in painting according to Portuguese 19th century technical literature", in A. Macchia, E. Greco, B. A. Chiarandà, N. Barbabietola (ed.),
YOCOCU. Contribute and Role of Youth in Conservation of Cultural Heritage, Rome, Italian Association of Conservation Scientist, 2011, ISBN 978-88-97484-01-1, pp. 307-318
+
Sónia Barros dos Santos, António João Cruz, "
O desenvolvimento da ciência e da técnica no séc. XIX e os pigmentos amarelos usados em pintura em Portugal segundo a literatura técnica", in
Livro de Anais. Scientiarum Historia II. Encontro Luso-Brasileiro de História das Ciências, Rio de Janeiro, Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2009, pp. 385-391
+
Sónia Barros dos Santos, António João Cruz, "
Traditional and modern blue pigments in Portuguese 19th century technical literature", in Andrea Macchia, Ernesto Borrelli, Luigi Campanella (org.),
YOCOCU 2008. Youth in Conservation of Cultural Heritage. Proceedings, Rome, Italian Association of Conservation Scientists – Italian Society of Chemistry, 2009, ISBN 978-88-86208-59-8, pp. 44-50
+
Sanyova, Jana ^
Helena P. Melo, António João Cruz, Jana Sanyova, Sara Valadas, Ana Margarida Cardoso, "
Paint, colour, and style: the contribution of minerals to the palette of the Descent from the Cross, attributed to the Portuguese painter Francisco João (act. 1558–1595)",
Minerals,
13(9), art.º 1182, doi:10.3390/min13091182
+
Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, Sara Valadas, Ana Margarida Cardoso, Jana Sanyova, António Candeias, "
Images in transformation: the colour and its change in a group of Portuguese paintings from the second half of the 16th century",
Color Research and Application,
47(6), 2022, pp. 1358-1371, doi:10.1002/col.22809
+
Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, Jana Sanyova, António Candeias, José Mirão, Sara Valadas, "
Regraxar or glazing: aspects of this technique in a group of Portuguese paintings attributed to Francisco João (active 1563–95)", S. Eyb-Green, J. H. Townsend, M. Clarke, J. Nadolny, S. Kroustallis (ed.),
The Artist's Process. Technology and Interpretation, London, Archetype Publications, 2012, ISBN 978-1904982739, pp. 195-197
+
Helena Pinheiro de Melo, Jana Sanyova, António João Cruz, "
An unusual glazing technique on a Portuguese panel painting from the second half of the 16th century: materials, technique and reconstructions", in Janet Bridgland (ed.),
Preprints of the ICOM-CC 16th Triennial Conference, Lisbon, ICOM, 2011, ISBN 9789899752221, paper 0105
+
Saraiva, Sandra ^
Sandra Saraiva, António João Cruz, Ana Calvo, "
Desenvolvimento de uma metodologia para a interpretação de espectros de microfluorescência de raios x dispersiva de energia (EDXRF): análise de um conjunto de pigmentos de referência e estudo da sua composição elementar",
ECR – Estudos de Conservação e Restauro,
6, 2014, pp. 115-139, doi:10.34618/ecr.6.7514
+
Ana Cudell, António João Cruz, Ana Martins, Jorgelina Carballo, Ana Calvo, Sandra Saraiva, "
Materials and painting processes of Pedro Cabrita Reis: the artist’s memory versus materials analysis", in S. Eyb-Green, J. H. Townsend, M. Clarke, J. Nadolny, S. Kroustallis (ed.),
The Artist's Process. Technology and Interpretation, London, Archetype Publications, 2012, ISBN 978-1904982739, pp. 212-214
+
Ana Cudell, Jorgelina Carballo, António João Cruz, Ana Martins, Ana Calvo, Sandra Saraiva, "
Conservation of a contemporary painting. Scientific analysis and intervention on a neorealist painting by Júlio Pomar", in
Art d’Aujourd’hui – Patrimoine de Demain. Conservation et Restauration des Oeuvres Contemporaines, Paris, SFIIC, 2009, ISBN 2-905430-16-8, pp. 330-331
+
Serrano, Ana ^
Ana Serrano, Maria João Ferreira, Emmy C. de Groot, António João Cruz, "
O património têxtil e a interdisciplinaridade",
Conservar Património,
31, 2019, pp. 13-15, doi:10.14568/cp31fm2
+
Silva, António Santos ^
António Santos Silva, Patrícia Adriano, Ana Magalhães, João Pires, Ana Carvalho, António João Cruz, José Mirão, António Candeias, "
Characterization of historical mortars from Alentejo’s religious buildings",
International Journal of Architectural Heritage,
4(2), 2010, pp. 138-154, doi:10.1080/15583050903046322
+
Soares, Clara Moura ^
Clara Moura Soares, Rute Massano Rodrigues, António João Cruz, Carla Rego, "
Conservação e destruição de pinturas dos conventos extintos em Portugal durante o século XIX",
ECR – Estudos de Conservação e Restauro,
4, 2012, pp. 231-248, doi:10.34618/ecr.4.3095
+
C. M. Soares, R. M. Rodrigues, A. J. Cruz, C. Rego, "
Historical and material approach to the paintings at the Portugal National Library: contributions to the history of conservation and restoration of easel painting in the 19th century",
International Journal of Heritage in the Digital Era,
1(S1), 2012, pp. 283-288, doi:10.1260/2047-4970.1.0.283
+
Sousa, Maria João ^
Maria João Sousa, António João Cruz, Ana Calvo, "
Estudo técnico e material do suporte das pinturas de Diogo Teixeira realizadas para o Mosteiro de Arouca",
ECR – Estudos de Conservação e Restauro,
6, 2014, pp. 38-59, doi:10.34618/ecr.6.7523
+
Ana Calvo, Sonia Santos, Margarita San Andrés, Maria João Sousa, António João Cruz, "
Del Mediterráneo al Atlántico: algunas consideraciones sobre las preparaciones de la pintura sobre tabla en la península ibérica", in Vítor Serrão, Vanessa Antunes, Ana Isabel Seruya (ed.),
As Preparações na Pintura Portuguesa. Séculos XV e XVI, Lisboa, Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, 2013, ISBN 978-989-96236-2-0, pp. 95-106
+
Maria João Sousa, António João Cruz, "
Materiais e técnica do painel representando a Visitação executado para o retábulo da capela de Santa Isabel (Porto), pelo pintor maneirista Diogo Teixeira",
ECR – Estudos de Conservação e Restauro,
4, 2012, pp. 210-230, doi:10.34618/ecr.4.3093
+
Teixeira, Vítor ^
Carolina Barata, António João Cruz, Jorgelina Carballo,
Maria Eduarda Araújo, Vítor Teixeira, "
Forma e matéria: a escultura barroca de Santo Estêvão do Museu de Santa Maria de Lamas, Portugal",
Imagem Brasileira,
4, 2009, pp. 203-208
+
Valadas, Sara ^
Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, Sara Valadas, António Candeias, "
The drawing hand of a portuguese mannerist painter", in A. Dubois (ed.),
Alla Maniera: Technical Art History and the Meaning of Style in 15th to 17th Century Painting, Peeters Publishers, Leuven, pp. 177-187
+
Helena P. Melo, António João Cruz, Jana Sanyova, Sara Valadas, Ana Margarida Cardoso, "
Paint, colour, and style: the contribution of minerals to the palette of the Descent from the Cross, attributed to the Portuguese painter Francisco João (act. 1558–1595)",
Minerals,
13(9), art.º 1182, doi:10.3390/min13091182
+
Helena P. Melo, António João Cruz, Sara Valadas, Ana Margarida Cardoso, Yiğit Zafer Helvacı, António Candeias, "
Italian influence in a Portuguese Mannerist painting (part II): a matter of image or a matter of technique?",
Studies in Conservation,
68(7), 2023, pp. 747-759, doi:10.1080/00393630.2022.2119726
+
Helena P. Melo, Sara Valadas, António João Cruz, Ana Margarida Cardoso, Catarina Miguel, Ana Manhita, Yiğit Zafer Helvacı, Cristina Dias, António Candeias, "
Italian influence in a Portuguese Mannerist painting (part I): a new palette with original orange and green pigments",
Studies in Conservation,
68(7), 2023, pp. 731-746, doi:10.1080/00393630.2022.2133917
+
Helena P. Melo, António João Cruz, Sara Valadas, António Candeias, "
Annunciation or Adoration? The workshop practice and the hesitations of a Portuguese Mannerist painter revealed by infrared reflectography",
Archaeological and Anthropological Sciences,
15(4), 2023, art.º 53, doi:10.1007/s12520-023-01757-w
+
Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, Sara Valadas, Ana Margarida Cardoso, Jana Sanyova, António Candeias, "
Images in transformation: the colour and its change in a group of Portuguese paintings from the second half of the 16th century",
Color Research and Application,
47(6), 2022, pp. 1358-1371, doi:10.1002/col.22809
+
António João Cruz, Helena P. Melo, Sara Valadas, Catarina Miguel, António Candeias, "
The matter from which an orange colour is made: on the arsenic pigment used in a portuguese mannerist painting",
Heritage,
5(3), 2022, pp. 2646-2660, doi:10.3390/heritage5030138
+
H. P. Melo, Sara Valadas, António João Cruz, António Candeias, "
Charcoal or black stone? Reconstructions as a tool to study the behaviour of dry underdrawing materials within the paint structure of 16th century panel paintings",
Heritage Science,
10, 2022, art.º 23, doi:10.1186/s40494-022-00649-x
+
Helena P. Melo, António João Cruz, Sara Valadas, Ana Margarida Cardoso, António Candeias, "
The use of glass particles and its consequences in late 16th century oil painting: the Portuguese case based on the analytical results and the technical treatises",
Journal of Cultural Heritage,
43, 2020, pp. 261-270, doi:10.1016/j.culher.2019.11.001
+
Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, António Candeias, José Mirão, Ana Margarida Cardoso, Maria José Oliveira, Sara Valadas, "
Problems of analysis by FTIR of calcium sulphate-based preparatory layers: the case of a group of 16th century Portuguese paintings",
Archaeometry, 56(3), 2014, pp. 513-526, doi:10.1111/arcm.12026
+
Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, António Candeias, José Mirão, Ana Margarida Cardoso, Sara Valadas, "
Os estratos preparatórios nas obras do pintor eborense Francisco João (act. 1563-1595)", in Vítor Serrão, Vanessa Antunes, Ana Isabel Seruya (ed.),
As Preparações na Pintura Portuguesa. Séculos XV e XVI, Lisboa, Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, 2013, ISBN 978-989-96236-2-0, pp. 143-153
+
Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, Jana Sanyova, António Candeias, José Mirão, Sara Valadas, "
Regraxar or glazing: aspects of this technique in a group of Portuguese paintings attributed to Francisco João (active 1563–95)", S. Eyb-Green, J. H. Townsend, M. Clarke, J. Nadolny, S. Kroustallis (ed.),
The Artist's Process. Technology and Interpretation, London, Archetype Publications, 2012, ISBN 978-1904982739, pp. 195-197
+