Ciarte > Publicações >

Colaborações

Adriano, Patrícia ^

António Santos Silva, Patrícia Adriano, Ana Magalhães, João Pires, Ana Carvalho, António João Cruz, José Mirão, António Candeias, “Characterization of historical mortars from Alentejo’s religious buildings”, International Journal of Architectural Heritage, 4(2), 2010, pp. 138-154, doi: 10.1080/15583050903046322 +

Afonso, Luís Urbano ^

Luís Urbano Afonso, António João Cruz, Débora Matos, “"O livro de como se fazem as cores" or a medieval Portuguese text on the colours for illumination: a review”, in Ricardo Córdoba (ed.), Craft Treatises and Handbooks. The Dissemination of Technical Knowledge in the Middle Ages, Turnhout, Brepols Publishers, 2013, pp. 93-105 +

António João Cruz, Luís Urbano Afonso, “On the date and contents of a Portuguese medieval technical book on illumination: O livro de como se fazem as cores”, The Medieval History Journal, 11(1), 2008, pp. 1-28, doi: 10.1177/097194580701100101 +

Aguiar, Maria ^

Maria Aguiar, Ana Calvo Manuel, António João Cruz, “As Academias e as suas implicações na representação da figura humana por Aurélia de Sousa”, in Maria João Neto, Marize Malta (ed.), Coleções de Arte em Portugal e Brasil nos Séculos XIX e XX. As Academias de Belas-Artes do Rio de Janeiro, de Lisboa e do Porto, 1816-1836: Ensino, Artistas, Mecenas e Coleções, Caleidoscópio, Casal de Cambra, 2016, pp. 225-234 +

Maria Cunha Matos Lopes Pinto Leão Aguiar, António João Cruz, Ana Maria Calvo Manuel, Jorgelina Carballo Martinez, "Pintura em cartão no início do séc. XX em Portugal: Aurélia de Sousa, uma artista esquecida num tempo de mudanças técnicas", in M. E. S. Carrasco, R. L. Romero, M. A. C. Díaz-Tendero, J. C. C. García (ed.), VIII Congreso Ibérico de Arqueometría. Actas, Teruel, Seminario de Arqueología y Etnología Turolense, 2010, pp. 113-122 +

Andrejkovicová, S. ^

C. Barata, F. Rocha, A. J. Cruz, S. Andrejkovicová, S. Reguer, "Synchrotron X-ray diffraction of bole layers from Portuguese gilded baroque retables", Applied Clay Science, 116–117, 2015, pp. 39-45, doi:10.1016/j.clay.2015.08.012 +

Araújo, Maria Eduarda ^

Carolina Barata, Jorgelina Carballo, António João Cruz, João Coroado, Maria Eduarda Araújo, Maria Helena Mendonça, “Caracterização através de análise química da escultura portuguesa sobre madeira de produção erudita e de produção popular da época barroca”, Química Nova, 36(1), 2013, pp. 21-26 +

Carolina Barata, António João Cruz, Jorgelina Carballo, João Coroado, Maria Eduarda Araújo, “Ground layers in Portuguese Baroque polychrome wooden sculptures: analytical results versus documentary sources”, in S. Eyb-Green, J. H. Townsend, M. Clarke, J. Nadolny, S. Kroustallis (ed.), The Artist's Process. Technology and Interpretation, London, Archetype Publications, 2012, pp. 200-201 +

Carolina Barata, António João Cruz, Jorgelina Carballo, Maria Eduarda Araújo, “The materials and techniques of polychrome baroque wooden sculpture: three works from Baião, Portugal”, International Journal of Conservation Science, 1(1), 2010, pp. 19-26 +

Carolina Barata, António João Cruz, Jorgelina Carballo, Maria Eduarda Araújo, Vítor Teixeira, “Forma e matéria: a escultura barroca de Santo Estêvão do Museu de Santa Maria de Lamas, Portugal”, Imagem Brasileira, 4, 2009, pp. 203-208 +

Carolina Barata, António João Cruz, Jorgelina Carballo, Maria Eduarda Araújo, “Os materiais e as técnicas usados numa escultura barroca, do Museu de Santa Maria de Lamas, representando São Domingos”, Conservar Património, 6, 2007, pp. 21-30 +

Barata, Carolina ^

C. Barata, F. Rocha, A. J. Cruz, S. Andrejkovicová, S. Reguer, "Synchrotron X-ray diffraction of bole layers from Portuguese gilded baroque retables", Applied Clay Science, 116–117, 2015, pp. 39-45, doi:10.1016/j.clay.2015.08.012 +

Carolina Barata, Jorgelina Carballo, António João Cruz, João Coroado, Maria Eduarda Araújo, Maria Helena Mendonça, “Caracterização através de análise química da escultura portuguesa sobre madeira de produção erudita e de produção popular da época barroca”, Química Nova, 36(1), 2013, pp. 21-26 +

Carolina Barata, António João Cruz, Jorgelina Carballo, João Coroado, Maria Eduarda Araújo, “Ground layers in Portuguese Baroque polychrome wooden sculptures: analytical results versus documentary sources”, in S. Eyb-Green, J. H. Townsend, M. Clarke, J. Nadolny, S. Kroustallis (ed.), The Artist's Process. Technology and Interpretation, London, Archetype Publications, 2012, pp. 200-201 +

Carolina Barata, António João Cruz, Jorgelina Carballo, Maria Eduarda Araújo, “The materials and techniques of polychrome baroque wooden sculpture: three works from Baião, Portugal”, International Journal of Conservation Science, 1(1), 2010, pp. 19-26 +

Carolina Barata, António João Cruz, Jorgelina Carballo, Maria Eduarda Araújo, Vítor Teixeira, “Forma e matéria: a escultura barroca de Santo Estêvão do Museu de Santa Maria de Lamas, Portugal”, Imagem Brasileira, 4, 2009, pp. 203-208 +

Carolina Barata, António João Cruz, Marta Ferro, “The visible image is not always correct: the differentiation of layers by optical microscopy in samples’ cross sections”, e-Conservation, 7, 2008, pp. 21-25 +

Carolina Barata, António João Cruz, Jorgelina Carballo, Maria Eduarda Araújo, “Os materiais e as técnicas usados numa escultura barroca, do Museu de Santa Maria de Lamas, representando São Domingos”, Conservar Património, 6, 2007, pp. 21-30 +

Brito, Ana ^

Ana Brito, Ana Calvo, António João Cruz, "Estudo técnico da tela Efeitos de luz num armazém de Abel Salazar: um trabalho representativo da sua produção pictórica final", ECR - Estudos de Conservação e Restauro, 6, 2014, pp. 248-274, doi: 10.7559/ecr.6.7519 +

Cabral, João M. Peixoto ^

João M. Peixoto Cabral, António João Cruz, Isabel Ribeiro, “Alguns problemas de autenticidade e datação”, in Silva Porto, 1850-1893. Exposição Comemorativa do Centenário da Sua Morte. Museu Nacional de Soares dos Reis, Lisboa, Instituto Português de Museus, 1993, pp. 515-527 +

João M. Peixoto Cabral, Isabel Ribeiro, António João Cruz, “Características técnicas da pintura de Silva Porto”, in Silva Porto, 1850-1893. Exposição Comemorativa do Centenário da Sua Morte. Museu Nacional de Soares dos Reis, Lisboa, Instituto Português de Museus, 1993, pp. 495-514 +

João M. Peixoto Cabral, António João Cruz, “As assinaturas e os formatos das pinturas de Silva Porto”, in Silva Porto, 1850-1893. Exposição Comemorativa do Centenário da Sua Morte. Museu Nacional de Soares dos Reis, Lisboa, Instituto Português de Museus, 1993, pp. 482-494 +

Calvo, Ana ^

Maria Aguiar, Ana Calvo Manuel, António João Cruz, “As Academias e as suas implicações na representação da figura humana por Aurélia de Sousa”, in Maria João Neto, Marize Malta (ed.), Coleções de Arte em Portugal e Brasil nos Séculos XIX e XX. As Academias de Belas-Artes do Rio de Janeiro, de Lisboa e do Porto, 1816-1836: Ensino, Artistas, Mecenas e Coleções, Caleidoscópio, Casal de Cambra, 2016, pp. 225-234 +

Ana Brito, Ana Calvo, António João Cruz, "Estudo técnico da tela Efeitos de luz num armazém de Abel Salazar: um trabalho representativo da sua produção pictórica final", ECR - Estudos de Conservação e Restauro, 6, 2014, pp. 248-274, doi: 10.7559/ecr.6.7519 +

Sandra Saraiva, António João Cruz, Ana Calvo, "Desenvolvimento de uma metodologia para a interpretação de espectros de microfluorescência de raios x dispersiva de energia (EDXRF): análise de um conjunto de pigmentos de referência e estudo da sua composição elementar", ECR - Estudos de Conservação e Restauro, 6, 2014, pp. 115-139, doi: 10.7559/ecr.6.7514 +

Maria João Sousa, António João Cruz, Ana Calvo, "Estudo técnico e material do suporte das pinturas de Diogo Teixeira realizadas para o Mosteiro de Arouca", ECR - Estudos de Conservação e Restauro, 6, 2014, pp. 38-59, doi: 10.7559/ecr.6.7523 +

Ana Calvo, Sonia Santos, Margarita San Andrés, Maria João Sousa, António João Cruz, "Del Mediterráneo al Atlántico: algunas consideraciones sobre las preparaciones de la pintura sobre tabla en la península ibérica", in Vítor Serrão, Vanessa Antunes, Ana Isabel Seruya (ed.), As Preparações na Pintura Portuguesa. Séculos XV e XVI, Lisboa, Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, 2013, pp. 95-106 +

Ana Cudell, António João Cruz, Ana Martins, Jorgelina Carballo, Ana Calvo, Sandra Saraiva, “Materials and painting processes of Pedro Cabrita Reis: the artist’s memory versus materials analysis”, in S. Eyb-Green, J. H. Townsend, M. Clarke, J. Nadolny, S. Kroustallis (ed.), The Artist's Process. Technology and Interpretation, London, Archetype Publications, 2012, pp. 212-214 +

Ana Cudell, Patrícia Moreira, Margarida Rossi, Ana Martins, Jorgelina Carballo, Manuela Pintado, Ana Calvo, António João Cruz, “Problemas de conservación en pintura contemporánea: estudio de dos pinturas de Pedro Cabrita Reis con contaminación por microorganismos”, in Conservación de Arte Contemporáneo. 11ª Jornada, Madrid, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2010, pp. 271-282 +

Maria Cunha Matos Lopes Pinto Leão Aguiar, António João Cruz, Ana Maria Calvo Manuel, Jorgelina Carballo Martinez, "Pintura em cartão no início do séc. XX em Portugal: Aurélia de Sousa, uma artista esquecida num tempo de mudanças técnicas", in M. E. S. Carrasco, R. L. Romero, M. A. C. Díaz-Tendero, J. C. C. García (ed.), VIII Congreso Ibérico de Arqueometría. Actas, Teruel, Seminario de Arqueología y Etnología Turolense, 2010, pp. 113-122 +

Ana Cudell, Jorgelina Carballo, António João Cruz, Ana Martins, Ana Calvo, Sandra Saraiva, “Conservation of a contemporary painting. Scientific analysis and intervention on a neorealist painting by Júlio Pomar”, in Art d’Aujourd’hui - Patrimoine de Demain. Conservation et Restauration des Oeuvres Contemporaines, Paris, SFIIC, 2009, pp. 330-331 +

Candeias, António ^

Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, António Candeias, José Mirão, Ana Margarida Cardoso, Maria José Oliveira, Sara Valadas, “Problems of analysis by FTIR of calcium sulphate-based preparatory layers: the case of a group of 16th century Portuguese paintings”, Archaeometry, 56(3), 2014, pp. 513-526, doi: 10.1111/arcm.12026 +

José Mendes, António João Cruz, Maria Luísa Carvalho, António José Candeias, José Mirão, "As preparações das pinturas atribuídas a Nuno Gonçalves", in Vítor Serrão, Vanessa Antunes, Ana Isabel Seruya (ed.), As Preparações na Pintura Portuguesa. Séculos XV e XVI, Lisboa, Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, 2013, pp. 107-114 +

Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, António Candeias, José Mirão, Ana Margarida Cardoso, Sara Valadas, "Os estratos preparatórios nas obras do pintor eborense Francisco João (act. 1563-1595)", in Vítor Serrão, Vanessa Antunes, Ana Isabel Seruya (ed.), As Preparações na Pintura Portuguesa. Séculos XV e XVI, Lisboa, Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, 2013, pp. 143-153 +

Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, Jana Sanyova, António Candeias, José Mirão, Sara Valadas, “Regraxar or glazing: aspects of this technique in a group of Portuguese paintings attributed to Francisco João (active 1563–95)”, S. Eyb-Green, J. H. Townsend, M. Clarke, J. Nadolny, S. Kroustallis (ed.), The Artist's Process. Technology and Interpretation, London, Archetype Publications, 2012, pp. 195-197 +

António Santos Silva, Patrícia Adriano, Ana Magalhães, João Pires, Ana Carvalho, António João Cruz, José Mirão, António Candeias, “Characterization of historical mortars from Alentejo’s religious buildings”, International Journal of Architectural Heritage, 4(2), 2010, pp. 138-154, doi: 10.1080/15583050903046322 +

Carballo, Jorgelina ^

Carolina Barata, Jorgelina Carballo, António João Cruz, João Coroado, Maria Eduarda Araújo, Maria Helena Mendonça, “Caracterização através de análise química da escultura portuguesa sobre madeira de produção erudita e de produção popular da época barroca”, Química Nova, 36(1), 2013, pp. 21-26 +

Ana Cudell, António João Cruz, Ana Martins, Jorgelina Carballo, Ana Calvo, Sandra Saraiva, “Materials and painting processes of Pedro Cabrita Reis: the artist’s memory versus materials analysis”, in S. Eyb-Green, J. H. Townsend, M. Clarke, J. Nadolny, S. Kroustallis (ed.), The Artist's Process. Technology and Interpretation, London, Archetype Publications, 2012, pp. 212-214 +

Carolina Barata, António João Cruz, Jorgelina Carballo, João Coroado, Maria Eduarda Araújo, “Ground layers in Portuguese Baroque polychrome wooden sculptures: analytical results versus documentary sources”, in S. Eyb-Green, J. H. Townsend, M. Clarke, J. Nadolny, S. Kroustallis (ed.), The Artist's Process. Technology and Interpretation, London, Archetype Publications, 2012, pp. 200-201 +

Ana Cudell, Patrícia Moreira, Margarida Rossi, Ana Martins, Jorgelina Carballo, Manuela Pintado, Ana Calvo, António João Cruz, “Problemas de conservación en pintura contemporánea: estudio de dos pinturas de Pedro Cabrita Reis con contaminación por microorganismos”, in Conservación de Arte Contemporáneo. 11ª Jornada, Madrid, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2010, pp. 271-282 +

Maria Cunha Matos Lopes Pinto Leão Aguiar, António João Cruz, Ana Maria Calvo Manuel, Jorgelina Carballo Martinez, "Pintura em cartão no início do séc. XX em Portugal: Aurélia de Sousa, uma artista esquecida num tempo de mudanças técnicas", in M. E. S. Carrasco, R. L. Romero, M. A. C. Díaz-Tendero, J. C. C. García (ed.), VIII Congreso Ibérico de Arqueometría. Actas, Teruel, Seminario de Arqueología y Etnología Turolense, 2010, pp. 113-122 +

Carolina Barata, António João Cruz, Jorgelina Carballo, Maria Eduarda Araújo, “The materials and techniques of polychrome baroque wooden sculpture: three works from Baião, Portugal”, International Journal of Conservation Science, 1(1), 2010, pp. 19-26 +

Ana Cudell, Jorgelina Carballo, António João Cruz, Ana Martins, Ana Calvo, Sandra Saraiva, “Conservation of a contemporary painting. Scientific analysis and intervention on a neorealist painting by Júlio Pomar”, in Art d’Aujourd’hui - Patrimoine de Demain. Conservation et Restauration des Oeuvres Contemporaines, Paris, SFIIC, 2009, pp. 330-331 +

Carolina Barata, António João Cruz, Jorgelina Carballo, Maria Eduarda Araújo, Vítor Teixeira, “Forma e matéria: a escultura barroca de Santo Estêvão do Museu de Santa Maria de Lamas, Portugal”, Imagem Brasileira, 4, 2009, pp. 203-208 +

Carolina Barata, António João Cruz, Jorgelina Carballo, Maria Eduarda Araújo, “Os materiais e as técnicas usados numa escultura barroca, do Museu de Santa Maria de Lamas, representando São Domingos”, Conservar Património, 6, 2007, pp. 21-30 +

Cardoso, Ana Margarida ^

Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, António Candeias, José Mirão, Ana Margarida Cardoso, Maria José Oliveira, Sara Valadas, “Problems of analysis by FTIR of calcium sulphate-based preparatory layers: the case of a group of 16th century Portuguese paintings”, Archaeometry, 56(3), 2014, pp. 513-526, doi: 10.1111/arcm.12026 +

Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, António Candeias, José Mirão, Ana Margarida Cardoso, Sara Valadas, "Os estratos preparatórios nas obras do pintor eborense Francisco João (act. 1563-1595)", in Vítor Serrão, Vanessa Antunes, Ana Isabel Seruya (ed.), As Preparações na Pintura Portuguesa. Séculos XV e XVI, Lisboa, Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, 2013, pp. 143-153 +

Carvalho, Ana Paula ^

Paula M. Gonçalves, João Pires, Ana P. Carvalho, Maria Helena Mendonça, António João Cruz, “Theory vs practice: synthesis of red lead following ancient recipes”, in Luís Urbano Afonso (ed.), The Materials of the Image. As Matérias da Imagem, Lisboa, Cátedra de Estudos Sefarditas «Alberto Benveniste» da Universidade de Lisboa, 2010, pp. 201-210 +

Paula M. Gonçalves, João Pires, Ana P. Carvalho, Maria Helena Mendonça, António João Cruz, “Theory vs practice: synthesis of white lead following ancient recipes”, in Luís Urbano Afonso (ed.), The Materials of the Image. As Matérias da Imagem, Lisboa, Cátedra de Estudos Sefarditas «Alberto Benveniste» da Universidade de Lisboa, 2010, pp. 185-200 +

António Santos Silva, Patrícia Adriano, Ana Magalhães, João Pires, Ana Carvalho, António João Cruz, José Mirão, António Candeias, “Characterization of historical mortars from Alentejo’s religious buildings”, International Journal of Architectural Heritage, 4(2), 2010, pp. 138-154, doi: 10.1080/15583050903046322 +

António João Cruz, João Pires, Ana Paula Carvalho, Manuela Brotas de Carvalho, “Utilização de materiais adsorventes na prevenção da alteração dos objectos metálicos expostos em museus - O caso do chumbo”, in Armando Coelho Ferreira da Silva, Paula Menino Homem (org.), Ligas Metálicas. Investigação e Conservação, Porto, Faculdade de Letras da Universidade do Porto, 2008, pp. 91-105 +

António João Cruz, João Pires, Ana P. Carvalho, M. Brotas de Carvalho, “Comparison of adsorbent materials for acetic acid removal in showcases”, Journal of Cultural Heritage, 9(3), 2008, pp. 244-252, doi: 10.1016/j.culher.2008.03.001 +

Ana Paula Carvalho, João Pires, António João Cruz, Lourdes Matias, “Estudo e caracterização de argamassas, cerâmicas arquitectónicas e materiais pétreos – o contributo da química”, Património – Estudos, 10, 2007, pp. 81-87 +

António João Cruz, João Pires, Ana P. Carvalho, M. Brotas de Carvalho, “Physical adsorption of H2S related to the conservation of works of art: the role of the pore structure at low relative pressure”, Adsorption, 11(5-6), 2005, pp. 569-576, doi: 10.1007/s10450-005-5614-3 +

M. L. Matias, A. P. Carvalho, J. Pires, A. J. Cruz, M. Ramalho, “Caracterização de argamassas antigas. Estudo de alguns exemplares da igreja de S. Gião (Nazaré)”, in 7.º Encontro da Divisão de Catálise e Materiais Porosos da Sociedade Portuguesa de Química, Lisboa, Instituto Superior Técnico, 2005, pp. 115-118 +

António João Cruz, João Pires, Ana P. Carvalho, M. Brotas de Carvalho, “Studies on the adsorption of acetic acid by activated carbons, zeolites and other adsorbent materials related with the preventive conservation of lead objects in museums showcases”, Journal of Chemical and Engineering Data, 49(3), 2004, pp. 725-731, doi: 10.1021/je034273w +

Carvalho, Manuela Brotas de ^

António João Cruz, João Pires, Ana Paula Carvalho, Manuela Brotas de Carvalho, “Utilização de materiais adsorventes na prevenção da alteração dos objectos metálicos expostos em museus - O caso do chumbo”, in Armando Coelho Ferreira da Silva, Paula Menino Homem (org.), Ligas Metálicas. Investigação e Conservação, Porto, Faculdade de Letras da Universidade do Porto, 2008, pp. 91-105 +

António João Cruz, João Pires, Ana P. Carvalho, M. Brotas de Carvalho, “Comparison of adsorbent materials for acetic acid removal in showcases”, Journal of Cultural Heritage, 9(3), 2008, pp. 244-252, doi: 10.1016/j.culher.2008.03.001 +

António João Cruz, João Pires, Ana P. Carvalho, M. Brotas de Carvalho, “Physical adsorption of H2S related to the conservation of works of art: the role of the pore structure at low relative pressure”, Adsorption, 11(5-6), 2005, pp. 569-576, doi: 10.1007/s10450-005-5614-3 +

António João Cruz, João Pires, Ana P. Carvalho, M. Brotas de Carvalho, “Studies on the adsorption of acetic acid by activated carbons, zeolites and other adsorbent materials related with the preventive conservation of lead objects in museums showcases”, Journal of Chemical and Engineering Data, 49(3), 2004, pp. 725-731, doi: 10.1021/je034273w +

António João Cruz, Manuela Brotas de Carvalho, “Textural characterization of sedimentary deposits from Caldeirão cave and interpretation of the relationship between BET area and chemical properties”, Algar - Boletim da Sociedade Portuguesa de Espeleologia, 3, 1992, pp. 19-26 +

Carvalho, Maria Luísa ^

José Mendes, António João Cruz, Maria Luísa Carvalho, António José Candeias, José Mirão, "As preparações das pinturas atribuídas a Nuno Gonçalves", in Vítor Serrão, Vanessa Antunes, Ana Isabel Seruya (ed.), As Preparações na Pintura Portuguesa. Séculos XV e XVI, Lisboa, Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, 2013, pp. 107-114 +

Coroado, João ^

Carolina Barata, Jorgelina Carballo, António João Cruz, João Coroado, Maria Eduarda Araújo, Maria Helena Mendonça, “Caracterização através de análise química da escultura portuguesa sobre madeira de produção erudita e de produção popular da época barroca”, Química Nova, 36(1), 2013, pp. 21-26 +

Carolina Barata, António João Cruz, Jorgelina Carballo, João Coroado, Maria Eduarda Araújo, “Ground layers in Portuguese Baroque polychrome wooden sculptures: analytical results versus documentary sources”, in S. Eyb-Green, J. H. Townsend, M. Clarke, J. Nadolny, S. Kroustallis (ed.), The Artist's Process. Technology and Interpretation, London, Archetype Publications, 2012, pp. 200-201 +

Cudell, Ana ^

Ana Cudell, António João Cruz, Ana Martins, Jorgelina Carballo, Ana Calvo, Sandra Saraiva, “Materials and painting processes of Pedro Cabrita Reis: the artist’s memory versus materials analysis”, in S. Eyb-Green, J. H. Townsend, M. Clarke, J. Nadolny, S. Kroustallis (ed.), The Artist's Process. Technology and Interpretation, London, Archetype Publications, 2012, pp. 212-214 +

Ana Cudell, Patrícia Moreira, Margarida Rossi, Ana Martins, Jorgelina Carballo, Manuela Pintado, Ana Calvo, António João Cruz, “Problemas de conservación en pintura contemporánea: estudio de dos pinturas de Pedro Cabrita Reis con contaminación por microorganismos”, in Conservación de Arte Contemporáneo. 11ª Jornada, Madrid, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2010, pp. 271-282 +

Ana Cudell, Jorgelina Carballo, António João Cruz, Ana Martins, Ana Calvo, Sandra Saraiva, “Conservation of a contemporary painting. Scientific analysis and intervention on a neorealist painting by Júlio Pomar”, in Art d’Aujourd’hui - Patrimoine de Demain. Conservation et Restauration des Oeuvres Contemporaines, Paris, SFIIC, 2009, pp. 330-331 +

Desterro, Maria Teresa ^

António João Cruz, Maria Teresa Desterro, “O ensino da Conservação e Restauro e os problemas de articulação curricular: o caso do Instituto Politécnico de Tomar”, Conservar Património, 23, 2016, pp. 97-101, doi: 10.14568/cp2015026 +

Eires, Erica ^

Erica Eires, António João Cruz, Carla Rego, “O teatro da ética e da memória: problemas de intervenção no 'Tríptico da Vida de Cristo', da igreja de São João Baptista, em Tomar, atribuído ao entorno de Quentin Metsys”, Conservar Património, 23, 2016, pp. 79-88, doi:10.14568/cp2015025 +

Ferro, Marta ^

Carolina Barata, António João Cruz, Marta Ferro, “The visible image is not always correct: the differentiation of layers by optical microscopy in samples’ cross sections”, e-Conservation, 7, 2008, pp. 21-25 +

Figueira, Francisca ^

António João Cruz, Francisca Figueira, Maria João Revez, “Sucessos de uma revista em 2017”, Conservar Património, 26, 2017, 7-9, doi:10.14568/cp26fm2 | RIS | PDF

António João Cruz, Francisca Figueira, Maria João Revez, “A revista 'Conservar Património' num ambiente de publicação internacional – a propósito da indexação na base de dados 'Scopus'”, Conservar Património, 24, 2016, pp. 7-10, doi:10.14568/cp24fm2 +

Vera Lory, Francisca Figueira, António João Cruz, “Comparative study of washing treatments for pastel drawings”, Restaurator, 33 (2), 2012, pp. 199-219, doi: 10.1515/res-2012-0009 +

Gonçalves, Paula M. ^

Paula M. Gonçalves, João Pires, Ana P. Carvalho, Maria Helena Mendonça, António João Cruz, “Theory vs practice: synthesis of red lead following ancient recipes”, in Luís Urbano Afonso (ed.), The Materials of the Image. As Matérias da Imagem, Lisboa, Cátedra de Estudos Sefarditas «Alberto Benveniste» da Universidade de Lisboa, 2010, pp. 201-210 +

Paula M. Gonçalves, João Pires, Ana P. Carvalho, Maria Helena Mendonça, António João Cruz, “Theory vs practice: synthesis of white lead following ancient recipes”, in Luís Urbano Afonso (ed.), The Materials of the Image. As Matérias da Imagem, Lisboa, Cátedra de Estudos Sefarditas «Alberto Benveniste» da Universidade de Lisboa, 2010, pp. 185-200 +

Lory, Vera ^

Vera Lory, Francisca Figueira, António João Cruz, “Comparative study of washing treatments for pastel drawings”, Restaurator, 33 (2), 2012, pp. 199-219, doi: 10.1515/res-2012-0009 +

Magalhães, Ana ^

António Santos Silva, Patrícia Adriano, Ana Magalhães, João Pires, Ana Carvalho, António João Cruz, José Mirão, António Candeias, “Characterization of historical mortars from Alentejo’s religious buildings”, International Journal of Architectural Heritage, 4(2), 2010, pp. 138-154, doi: 10.1080/15583050903046322 +

Martins, Ana ^

Ana Cudell, António João Cruz, Ana Martins, Jorgelina Carballo, Ana Calvo, Sandra Saraiva, “Materials and painting processes of Pedro Cabrita Reis: the artist’s memory versus materials analysis”, in S. Eyb-Green, J. H. Townsend, M. Clarke, J. Nadolny, S. Kroustallis (ed.), The Artist's Process. Technology and Interpretation, London, Archetype Publications, 2012, pp. 212-214 +

Ana Cudell, Patrícia Moreira, Margarida Rossi, Ana Martins, Jorgelina Carballo, Manuela Pintado, Ana Calvo, António João Cruz, “Problemas de conservación en pintura contemporánea: estudio de dos pinturas de Pedro Cabrita Reis con contaminación por microorganismos”, in Conservación de Arte Contemporáneo. 11ª Jornada, Madrid, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2010, pp. 271-282 +

Ana Cudell, Jorgelina Carballo, António João Cruz, Ana Martins, Ana Calvo, Sandra Saraiva, “Conservation of a contemporary painting. Scientific analysis and intervention on a neorealist painting by Júlio Pomar”, in Art d’Aujourd’hui - Patrimoine de Demain. Conservation et Restauration des Oeuvres Contemporaines, Paris, SFIIC, 2009, pp. 330-331 +

Matias, Maria de Lourdes ^

Ana Paula Carvalho, João Pires, António João Cruz, Lourdes Matias, “Estudo e caracterização de argamassas, cerâmicas arquitectónicas e materiais pétreos – o contributo da química”, Património – Estudos, 10, 2007, pp. 81-87 +

M. L. Matias, A. P. Carvalho, J. Pires, A. J. Cruz, M. Ramalho, “Caracterização de argamassas antigas. Estudo de alguns exemplares da igreja de S. Gião (Nazaré)”, in 7.º Encontro da Divisão de Catálise e Materiais Porosos da Sociedade Portuguesa de Química, Lisboa, Instituto Superior Técnico, 2005, pp. 115-118 +

Matos, Débora ^

Luís Urbano Afonso, António João Cruz, Débora Matos, “"O livro de como se fazem as cores" or a medieval Portuguese text on the colours for illumination: a review”, in Ricardo Córdoba (ed.), Craft Treatises and Handbooks. The Dissemination of Technical Knowledge in the Middle Ages, Turnhout, Brepols Publishers, 2013, pp. 93-105 +

Melo, Helena Pinheiro de ^

Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, “Qual o significado de algumas marcas incisas no reverso dos suportes de madeira de pinturas antigas?”, Conservar Património, 26, 2017, 91-101, doi:10.14568/cp2017014 | RIS | PDF

Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, António Candeias, José Mirão, Ana Margarida Cardoso, Maria José Oliveira, Sara Valadas, “Problems of analysis by FTIR of calcium sulphate-based preparatory layers: the case of a group of 16th century Portuguese paintings”, Archaeometry, 56(3), 2014, pp. 513-526, doi: 10.1111/arcm.12026 +

Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, António Candeias, José Mirão, Ana Margarida Cardoso, Sara Valadas, "Os estratos preparatórios nas obras do pintor eborense Francisco João (act. 1563-1595)", in Vítor Serrão, Vanessa Antunes, Ana Isabel Seruya (ed.), As Preparações na Pintura Portuguesa. Séculos XV e XVI, Lisboa, Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, 2013, pp. 143-153 +

Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, Jana Sanyova, António Candeias, José Mirão, Sara Valadas, “Regraxar or glazing: aspects of this technique in a group of Portuguese paintings attributed to Francisco João (active 1563–95)”, S. Eyb-Green, J. H. Townsend, M. Clarke, J. Nadolny, S. Kroustallis (ed.), The Artist's Process. Technology and Interpretation, London, Archetype Publications, 2012, pp. 195-197 +

Helena Pinheiro de Melo, Jana Sanyova, António João Cruz, “An unusual glazing technique on a Portuguese panel painting from the second half of the 16th century: materials, technique and reconstructions”, in Janet Bridgland (ed.), Preprints of the ICOM-CC 16th Triennial Conference, Lisbon, ICOM, 2011, paper 0105 +

Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, “As cores de um painel do século XVI, da igreja matriz de Pavia (Mora, Évora), atribuído ao pintor Francisco João”, Conservar Património, 9, 2009, pp. 47-55 +

Mendes, José ^

José Mendes, António João Cruz, António José Candeias, José Mirão, “Os azuis na pintura de Nuno Gonçalves”, in Begoña Farré Torras (ed.), IV Congresso de História da Arte Portuguesa, Lisboa, Associação Portuguesa de Historiadores da Arte, 2014, pp. 225-231 +

José Mendes, António João Cruz, Maria Luísa Carvalho, António José Candeias, José Mirão, "As preparações das pinturas atribuídas a Nuno Gonçalves", in Vítor Serrão, Vanessa Antunes, Ana Isabel Seruya (ed.), As Preparações na Pintura Portuguesa. Séculos XV e XVI, Lisboa, Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, 2013, pp. 107-114 +

Mendonça, Maria Helena ^

Carolina Barata, Jorgelina Carballo, António João Cruz, João Coroado, Maria Eduarda Araújo, Maria Helena Mendonça, “Caracterização através de análise química da escultura portuguesa sobre madeira de produção erudita e de produção popular da época barroca”, Química Nova, 36(1), 2013, pp. 21-26 +

Paula M. Gonçalves, João Pires, Ana P. Carvalho, Maria Helena Mendonça, António João Cruz, “Theory vs practice: synthesis of red lead following ancient recipes”, in Luís Urbano Afonso (ed.), The Materials of the Image. As Matérias da Imagem, Lisboa, Cátedra de Estudos Sefarditas «Alberto Benveniste» da Universidade de Lisboa, 2010, pp. 201-210 +

Paula M. Gonçalves, João Pires, Ana P. Carvalho, Maria Helena Mendonça, António João Cruz, “Theory vs practice: synthesis of white lead following ancient recipes”, in Luís Urbano Afonso (ed.), The Materials of the Image. As Matérias da Imagem, Lisboa, Cátedra de Estudos Sefarditas «Alberto Benveniste» da Universidade de Lisboa, 2010, pp. 185-200 +

Mirão, José ^

Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, António Candeias, José Mirão, Ana Margarida Cardoso, Maria José Oliveira, Sara Valadas, “Problems of analysis by FTIR of calcium sulphate-based preparatory layers: the case of a group of 16th century Portuguese paintings”, Archaeometry, 56(3), 2014, pp. 513-526, doi: 10.1111/arcm.12026 +

José Mendes, António João Cruz, Maria Luísa Carvalho, António José Candeias, José Mirão, "As preparações das pinturas atribuídas a Nuno Gonçalves", in Vítor Serrão, Vanessa Antunes, Ana Isabel Seruya (ed.), As Preparações na Pintura Portuguesa. Séculos XV e XVI, Lisboa, Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, 2013, pp. 107-114 +

Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, António Candeias, José Mirão, Ana Margarida Cardoso, Sara Valadas, "Os estratos preparatórios nas obras do pintor eborense Francisco João (act. 1563-1595)", in Vítor Serrão, Vanessa Antunes, Ana Isabel Seruya (ed.), As Preparações na Pintura Portuguesa. Séculos XV e XVI, Lisboa, Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, 2013, pp. 143-153 +

Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, Jana Sanyova, António Candeias, José Mirão, Sara Valadas, “Regraxar or glazing: aspects of this technique in a group of Portuguese paintings attributed to Francisco João (active 1563–95)”, S. Eyb-Green, J. H. Townsend, M. Clarke, J. Nadolny, S. Kroustallis (ed.), The Artist's Process. Technology and Interpretation, London, Archetype Publications, 2012, pp. 195-197 +

António Santos Silva, Patrícia Adriano, Ana Magalhães, João Pires, Ana Carvalho, António João Cruz, José Mirão, António Candeias, “Characterization of historical mortars from Alentejo’s religious buildings”, International Journal of Architectural Heritage, 4(2), 2010, pp. 138-154, doi: 10.1080/15583050903046322 +

Monteiro, Patrícia ^

Patrícia Monteiro, António João Cruz, “Breve Tratado de Iluminação composto por um religioso da ordem de Cristo”, in Luís Urbano Afonso (ed.), The Materials of the Image. As Matérias da Imagem, Lisboa, Cátedra de Estudos Sefarditas «Alberto Benveniste» da Universidade de Lisboa, 2010, pp. 237-286 +

António João Cruz, Patrícia Monteiro, “Sobre um tratado inédito de pintura da primeira metade do século XVII: o 'Breve Tratado de Iluminação', composto por um religioso da Ordem de Cristo”, in Luís Urbano Afonso (ed.), The Materials of the Image. As Matérias da Imagem, Lisboa, Cátedra de Estudos Sefarditas «Alberto Benveniste» da Universidade de Lisboa, 2010, pp. 147-169 +

Morais, Ana Cristina Seco de ^

Ana Cristina Seco de Morais, António João Cruz, Carla Rego, “O contributo da conservação e restauro para o conhecimento da história de um objecto: o caso de um biombo com características orientais em madeira policromada”, Res Mobilis - Revista Internacional de Investigación en Mobiliario y Objetos Decorativos, 5(6-I), 2016, pp. 173-187 +

Moreira, Patrícia ^

Ana Cudell, Patrícia Moreira, Margarida Rossi, Ana Martins, Jorgelina Carballo, Manuela Pintado, Ana Calvo, António João Cruz, “Problemas de conservación en pintura contemporánea: estudio de dos pinturas de Pedro Cabrita Reis con contaminación por microorganismos”, in Conservación de Arte Contemporáneo. 11ª Jornada, Madrid, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2010, pp. 271-282 +

Oliveira, Maria José ^

Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, António Candeias, José Mirão, Ana Margarida Cardoso, Maria José Oliveira, Sara Valadas, “Problems of analysis by FTIR of calcium sulphate-based preparatory layers: the case of a group of 16th century Portuguese paintings”, Archaeometry, 56(3), 2014, pp. 513-526, doi: 10.1111/arcm.12026 +

Pintado, Manuela ^

Ana Cudell, Patrícia Moreira, Margarida Rossi, Ana Martins, Jorgelina Carballo, Manuela Pintado, Ana Calvo, António João Cruz, “Problemas de conservación en pintura contemporánea: estudio de dos pinturas de Pedro Cabrita Reis con contaminación por microorganismos”, in Conservación de Arte Contemporáneo. 11ª Jornada, Madrid, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2010, pp. 271-282 +

Pires, João ^

Paula M. Gonçalves, João Pires, Ana P. Carvalho, Maria Helena Mendonça, António João Cruz, “Theory vs practice: synthesis of red lead following ancient recipes”, in Luís Urbano Afonso (ed.), The Materials of the Image. As Matérias da Imagem, Lisboa, Cátedra de Estudos Sefarditas «Alberto Benveniste» da Universidade de Lisboa, 2010, pp. 201-210 +

Paula M. Gonçalves, João Pires, Ana P. Carvalho, Maria Helena Mendonça, António João Cruz, “Theory vs practice: synthesis of white lead following ancient recipes”, in Luís Urbano Afonso (ed.), The Materials of the Image. As Matérias da Imagem, Lisboa, Cátedra de Estudos Sefarditas «Alberto Benveniste» da Universidade de Lisboa, 2010, pp. 185-200 +

António Santos Silva, Patrícia Adriano, Ana Magalhães, João Pires, Ana Carvalho, António João Cruz, José Mirão, António Candeias, “Characterization of historical mortars from Alentejo’s religious buildings”, International Journal of Architectural Heritage, 4(2), 2010, pp. 138-154, doi: 10.1080/15583050903046322 +

António João Cruz, João Pires, Ana Paula Carvalho, Manuela Brotas de Carvalho, “Utilização de materiais adsorventes na prevenção da alteração dos objectos metálicos expostos em museus - O caso do chumbo”, in Armando Coelho Ferreira da Silva, Paula Menino Homem (org.), Ligas Metálicas. Investigação e Conservação, Porto, Faculdade de Letras da Universidade do Porto, 2008, pp. 91-105 +

António João Cruz, João Pires, Ana P. Carvalho, M. Brotas de Carvalho, “Comparison of adsorbent materials for acetic acid removal in showcases”, Journal of Cultural Heritage, 9(3), 2008, pp. 244-252, doi: 10.1016/j.culher.2008.03.001 +

Ana Paula Carvalho, João Pires, António João Cruz, Lourdes Matias, “Estudo e caracterização de argamassas, cerâmicas arquitectónicas e materiais pétreos – o contributo da química”, Património – Estudos, 10, 2007, pp. 81-87 +

António João Cruz, João Pires, Ana P. Carvalho, M. Brotas de Carvalho, “Physical adsorption of H2S related to the conservation of works of art: the role of the pore structure at low relative pressure”, Adsorption, 11(5-6), 2005, pp. 569-576, doi: 10.1007/s10450-005-5614-3 +

M. L. Matias, A. P. Carvalho, J. Pires, A. J. Cruz, M. Ramalho, “Caracterização de argamassas antigas. Estudo de alguns exemplares da igreja de S. Gião (Nazaré)”, in 7.º Encontro da Divisão de Catálise e Materiais Porosos da Sociedade Portuguesa de Química, Lisboa, Instituto Superior Técnico, 2005, pp. 115-118 +

António João Cruz, João Pires, Ana P. Carvalho, M. Brotas de Carvalho, “Studies on the adsorption of acetic acid by activated carbons, zeolites and other adsorbent materials related with the preventive conservation of lead objects in museums showcases”, Journal of Chemical and Engineering Data, 49(3), 2004, pp. 725-731, doi: 10.1021/je034273w +

Ramalho, Maria ^

M. L. Matias, A. P. Carvalho, J. Pires, A. J. Cruz, M. Ramalho, “Caracterização de argamassas antigas. Estudo de alguns exemplares da igreja de S. Gião (Nazaré)”, in 7.º Encontro da Divisão de Catálise e Materiais Porosos da Sociedade Portuguesa de Química, Lisboa, Instituto Superior Técnico, 2005, pp. 115-118 +

Rego, Carla ^

Ana Cristina Seco de Morais, António João Cruz, Carla Rego, “O contributo da conservação e restauro para o conhecimento da história de um objecto: o caso de um biombo com características orientais em madeira policromada”, Res Mobilis - Revista Internacional de Investigación en Mobiliario y Objetos Decorativos, 5(6-I), 2016, pp. 173-187 +

Erica Eires, António João Cruz, Carla Rego, “O teatro da ética e da memória: problemas de intervenção no 'Tríptico da Vida de Cristo', da igreja de São João Baptista, em Tomar, atribuído ao entorno de Quentin Metsys”, Conservar Património, 23, 2016, pp. 79-88, doi:10.14568/cp2015025 +

António João Cruz, Carla Rego, "Para a história do restauro de pintura em Portugal: as antigas intervenções no retrato de José António de Oliveira Machado, da Biblioteca Nacional de Portugal", Ge-Conservación, 7, 2015, pp. 5-13 +

António João Cruz, Carla Rego, "Scientific study of an 18th century Portuguese painting on canvas and their old restoration: problems of date and authenticity of the current image", International Journal of Conservation Science, 5(4), 2014, pp. 479-492 +

Clara Moura Soares, Rute Massano Rodrigues, António João Cruz, Carla Rego, “Conservação e destruição de pinturas dos conventos extintos em Portugal durante o século XIX”, ECR - Estudos de Conservação e Restauro, 4, 2012, pp. 231-248 +

C. M. Soares, R. M. Rodrigues, A. J. Cruz, C. Rego, “Historical and material approach to the paintings at the Portugal National Library: contributions to the history of conservation and restoration of easel painting in the 19th century”, International Journal of Heritage in the Digital Era, 1(S1), 2012, pp. 283-288, doi: 10.1260/2047-4970.1.0.283 +

Reguer, S. ^

C. Barata, F. Rocha, A. J. Cruz, S. Andrejkovicová, S. Reguer, "Synchrotron X-ray diffraction of bole layers from Portuguese gilded baroque retables", Applied Clay Science, 116–117, 2015, pp. 39-45, doi:10.1016/j.clay.2015.08.012 +

Revez, Maria João ^

António João Cruz, Francisca Figueira, Maria João Revez, “Sucessos de uma revista em 2017”, Conservar Património, 26, 2017, 7-9, doi:10.14568/cp26fm2 | RIS | PDF

António João Cruz, Francisca Figueira, Maria João Revez, “A revista 'Conservar Património' num ambiente de publicação internacional – a propósito da indexação na base de dados 'Scopus'”, Conservar Património, 24, 2016, pp. 7-10, doi:10.14568/cp24fm2 +

Ribeiro, Isabel ^

João M. Peixoto Cabral, António João Cruz, Isabel Ribeiro, “Alguns problemas de autenticidade e datação”, in Silva Porto, 1850-1893. Exposição Comemorativa do Centenário da Sua Morte. Museu Nacional de Soares dos Reis, Lisboa, Instituto Português de Museus, 1993, pp. 515-527 +

João M. Peixoto Cabral, Isabel Ribeiro, António João Cruz, “Características técnicas da pintura de Silva Porto”, in Silva Porto, 1850-1893. Exposição Comemorativa do Centenário da Sua Morte. Museu Nacional de Soares dos Reis, Lisboa, Instituto Português de Museus, 1993, pp. 495-514 +

Rocha, Fernando ^

C. Barata, F. Rocha, A. J. Cruz, S. Andrejkovicová, S. Reguer, "Synchrotron X-ray diffraction of bole layers from Portuguese gilded baroque retables", Applied Clay Science, 116–117, 2015, pp. 39-45, doi:10.1016/j.clay.2015.08.012 +

Rodrigues, Rute Massano ^

Clara Moura Soares, Rute Massano Rodrigues, António João Cruz, Carla Rego, “Conservação e destruição de pinturas dos conventos extintos em Portugal durante o século XIX”, ECR - Estudos de Conservação e Restauro, 4, 2012, pp. 231-248 +

C. M. Soares, R. M. Rodrigues, A. J. Cruz, C. Rego, “Historical and material approach to the paintings at the Portugal National Library: contributions to the history of conservation and restoration of easel painting in the 19th century”, International Journal of Heritage in the Digital Era, 1(S1), 2012, pp. 283-288, doi: 10.1260/2047-4970.1.0.283 +

Rossi, Margarida ^

Ana Cudell, Patrícia Moreira, Margarida Rossi, Ana Martins, Jorgelina Carballo, Manuela Pintado, Ana Calvo, António João Cruz, “Problemas de conservación en pintura contemporánea: estudio de dos pinturas de Pedro Cabrita Reis con contaminación por microorganismos”, in Conservación de Arte Contemporáneo. 11ª Jornada, Madrid, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2010, pp. 271-282 +

San Andrés, Margarita ^

Ana Calvo, Sonia Santos, Margarita San Andrés, Maria João Sousa, António João Cruz, "Del Mediterráneo al Atlántico: algunas consideraciones sobre las preparaciones de la pintura sobre tabla en la península ibérica", in Vítor Serrão, Vanessa Antunes, Ana Isabel Seruya (ed.), As Preparações na Pintura Portuguesa. Séculos XV e XVI, Lisboa, Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, 2013, pp. 95-106 +

Santos, Sonia ^

Ana Calvo, Sonia Santos, Margarita San Andrés, Maria João Sousa, António João Cruz, "Del Mediterráneo al Atlántico: algunas consideraciones sobre las preparaciones de la pintura sobre tabla en la península ibérica", in Vítor Serrão, Vanessa Antunes, Ana Isabel Seruya (ed.), As Preparações na Pintura Portuguesa. Séculos XV e XVI, Lisboa, Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, 2013, pp. 95-106 +

Santos, Sónia Barros dos ^

Sónia Barros dos Santos, António João Cruz, “Green pigments: tradition and modernity in painting according to Portuguese 19th century technical literature”, in A. Macchia, E. Greco, B. A. Chiarandà, N. Barbabietola (ed.), YOCOCU. Contribute and Role of Youth in Conservation of Cultural Heritage, Rome, Italian Association of Conservation Scientist, 2011, pp. 307-318 +

Sónia Barros dos Santos, António João Cruz, “O desenvolvimento da ciência e da técnica no séc. XIX e os pigmentos amarelos usados em pintura em Portugal segundo a literatura técnica”, in Livro de Anais. Scientiarum Historia II. Encontro Luso-Brasileiro de História das Ciências, Rio de Janeiro, Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2009, pp. 385-391 +

Sónia Barros dos Santos, António João Cruz, “Traditional and modern blue pigments in Portuguese 19th century technical literature”, in Andrea Macchia, Ernesto Borrelli, Luigi Campanella (org.), YOCOCU 2008. Youth in Conservation of Cultural Heritage. Proceedings, Rome, Italian Association of Conservation Scientists - Italian Society of Chemistry, 2009, pp. 44-50 +

Sanyova, Jana ^

Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, Jana Sanyova, António Candeias, José Mirão, Sara Valadas, “Regraxar or glazing: aspects of this technique in a group of Portuguese paintings attributed to Francisco João (active 1563–95)”, S. Eyb-Green, J. H. Townsend, M. Clarke, J. Nadolny, S. Kroustallis (ed.), The Artist's Process. Technology and Interpretation, London, Archetype Publications, 2012, pp. 195-197 +

Helena Pinheiro de Melo, Jana Sanyova, António João Cruz, “An unusual glazing technique on a Portuguese panel painting from the second half of the 16th century: materials, technique and reconstructions”, in Janet Bridgland (ed.), Preprints of the ICOM-CC 16th Triennial Conference, Lisbon, ICOM, 2011, paper 0105 +

Saraiva, Sandra ^

Sandra Saraiva, António João Cruz, Ana Calvo, "Desenvolvimento de uma metodologia para a interpretação de espectros de microfluorescência de raios x dispersiva de energia (EDXRF): análise de um conjunto de pigmentos de referência e estudo da sua composição elementar", ECR - Estudos de Conservação e Restauro, 6, 2014, pp. 115-139, doi: 10.7559/ecr.6.7514 +

Ana Cudell, António João Cruz, Ana Martins, Jorgelina Carballo, Ana Calvo, Sandra Saraiva, “Materials and painting processes of Pedro Cabrita Reis: the artist’s memory versus materials analysis”, in S. Eyb-Green, J. H. Townsend, M. Clarke, J. Nadolny, S. Kroustallis (ed.), The Artist's Process. Technology and Interpretation, London, Archetype Publications, 2012, pp. 212-214 +

Ana Cudell, Jorgelina Carballo, António João Cruz, Ana Martins, Ana Calvo, Sandra Saraiva, “Conservation of a contemporary painting. Scientific analysis and intervention on a neorealist painting by Júlio Pomar”, in Art d’Aujourd’hui - Patrimoine de Demain. Conservation et Restauration des Oeuvres Contemporaines, Paris, SFIIC, 2009, pp. 330-331 +

Silva, António Santos ^

António Santos Silva, Patrícia Adriano, Ana Magalhães, João Pires, Ana Carvalho, António João Cruz, José Mirão, António Candeias, “Characterization of historical mortars from Alentejo’s religious buildings”, International Journal of Architectural Heritage, 4(2), 2010, pp. 138-154, doi: 10.1080/15583050903046322 +

Soares, Clara Moura ^

Clara Moura Soares, Rute Massano Rodrigues, António João Cruz, Carla Rego, “Conservação e destruição de pinturas dos conventos extintos em Portugal durante o século XIX”, ECR - Estudos de Conservação e Restauro, 4, 2012, pp. 231-248 +

C. M. Soares, R. M. Rodrigues, A. J. Cruz, C. Rego, “Historical and material approach to the paintings at the Portugal National Library: contributions to the history of conservation and restoration of easel painting in the 19th century”, International Journal of Heritage in the Digital Era, 1(S1), 2012, pp. 283-288, doi: 10.1260/2047-4970.1.0.283 +

Sousa, Maria João ^

Maria João Sousa, António João Cruz, Ana Calvo, "Estudo técnico e material do suporte das pinturas de Diogo Teixeira realizadas para o Mosteiro de Arouca", ECR - Estudos de Conservação e Restauro, 6, 2014, pp. 38-59, doi: 10.7559/ecr.6.7523 +

Ana Calvo, Sonia Santos, Margarita San Andrés, Maria João Sousa, António João Cruz, "Del Mediterráneo al Atlántico: algunas consideraciones sobre las preparaciones de la pintura sobre tabla en la península ibérica", in Vítor Serrão, Vanessa Antunes, Ana Isabel Seruya (ed.), As Preparações na Pintura Portuguesa. Séculos XV e XVI, Lisboa, Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, 2013, pp. 95-106 +

Maria João Sousa, António João Cruz, “Materiais e técnica do painel representando a Visitação executado para o retábulo da capela de Santa Isabel (Porto), pelo pintor maneirista Diogo Teixeira”, ECR - Estudos de Conservação e Restauro, 4, 2012, pp. 210-230 +

Teixeira, Vítor ^

Carolina Barata, António João Cruz, Jorgelina Carballo, Maria Eduarda Araújo, Vítor Teixeira, “Forma e matéria: a escultura barroca de Santo Estêvão do Museu de Santa Maria de Lamas, Portugal”, Imagem Brasileira, 4, 2009, pp. 203-208 +

Valadas, Sara ^

Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, António Candeias, José Mirão, Ana Margarida Cardoso, Maria José Oliveira, Sara Valadas, “Problems of analysis by FTIR of calcium sulphate-based preparatory layers: the case of a group of 16th century Portuguese paintings”, Archaeometry, 56(3), 2014, pp. 513-526, doi: 10.1111/arcm.12026 +

Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, António Candeias, José Mirão, Ana Margarida Cardoso, Sara Valadas, "Os estratos preparatórios nas obras do pintor eborense Francisco João (act. 1563-1595)", in Vítor Serrão, Vanessa Antunes, Ana Isabel Seruya (ed.), As Preparações na Pintura Portuguesa. Séculos XV e XVI, Lisboa, Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, 2013, pp. 143-153 +

Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, Jana Sanyova, António Candeias, José Mirão, Sara Valadas, “Regraxar or glazing: aspects of this technique in a group of Portuguese paintings attributed to Francisco João (active 1563–95)”, S. Eyb-Green, J. H. Townsend, M. Clarke, J. Nadolny, S. Kroustallis (ed.), The Artist's Process. Technology and Interpretation, London, Archetype Publications, 2012, pp. 195-197 +